55094Re: [Friesland-genealogy] Beroep bokmaker

  • Godwin Zwanenburg
    Feb 5, 2013
      Is een bok ook niet een soort boot: hijsbok? Volgens mij een soort ponton.
      Dus speelt het ergens waar scheepsbouw een optie is?

      Wiki geeft:
      De bok is een vaartuig dat behoort tot de grote familie van de pramen.
      Een bok heeft als algemeen kenmerk een vlakke of nagenoeg vlakke
      bodem, hoekige kimmen, weinig of geen zeeg en het ontbreken van een
      dek, en een gelijk blijvende breedte over het grootste deel van de
      lengte van het schip. De oorsprong is Noord-Overijssel, en
      Zuidwest-Drenthe. Verwante typen zijn Potten, puien en yzerenvarkens.

      Groeten,

      Godwin

      2013/2/5 boerdammers <jdeboer1@...>:
      > Ik vond dit in een geboorteakte als beroep van de vader. Ik had nog nooit van het beroep bokmaker gehoord. Ik vroeg me af wat ik me hierbij moet voorstellen. Bok waar een koetsier op zit? In mijn voorstelling van zaken werd een koets compleet gemaakt en niet de bok apart. Iemand die me wat meer helderheid kan verschaffen?
      > Vr. groet, Jan de Boer.

      Godwin Zwanenburg
      Uthof 24
      9202 HM Drachten