54859RE: [Friesland-genealogy] Jacobus Marcus Binema geboren in Joure ?

  • blauwe- parel
    Dec 5, 2012
      Hallo Ina, Bedankt voor je moeite maar de meeste info had ik al.Het gaat me om de geboorteplaats van Jacobus Marcus Binema: is dat Joure? Ik vermoed dat vader Marcus Intes rond 1615 in Bolsward is geboren en getogen (bewijs nog niet gevonden) Ik vermoed daarom dat hij eerst in Bolsward (leerling ?)apotheker is geweest (1635 ?) en daarna pas in Joure (1643), Leeuwarden (1635, 1644 tot na 1649) en Heerenveen werkzaam is geweest. Jacobus Marcus Binema kwam uit een gezin van minsten 6 kinderen: 1) 1644 Harmanus (Heerenveen ?)2) 1646 Jacobus Marcus (Joure ? Heerenveen ?)3) 1648 Johannes Marci, (Leeuwarden ?)4) 1650 Botje (Leeuwarden ? Heerenveen ?)5) 1653 Mirckjen (Heerenveen ?)6) 1655 Mickien, Heerenveen Met vriendelijke groet, Margaret
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: haasjes5winkel@...
      Date: Wed, 5 Dec 2012 15:15:29 -0800
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Jacobus Marcus Binema geboren in Joure ?

      Hallo Margaret,

      De ouders van Jacobus trouwen in 1943 in Bolsward:

      Schoterland, huwelijken 1643Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 oktober 1643 Bruidegom: Merck Inties afkomstig van Bolsward Bruid: Trijntie Claeses afkomstig van HeerenveenOpmerking : beide tekenen met handtekening; met consent van de wederzijdse ouders

      Gestandaardiseerde namen: Bruidegom: MARK IENTES Bruid: TRIJNTJE KLASES

      En volgens Meertens, familie namenbank:

      Marcus Intes, huw. Bolsward 1643 (met Trijntje Clases Buma), ovl. 1656; twee zonen van dit echtpaar nemen de naam Bynema aan [Informant: R. Verhoef (j.vanoord2@...), 21-10-2005].

      • Binema, Bynema - bij Binia (< Bininga): bij de mansnaam Bine, Bynne (vgl. Biene, Binne, Bene); elders in Nederland: Bijns, Bijning

      Dus wellicht moet je Jacobus zijn geboorte in Bolsward zoeken

      Groet Ina

      From: blauwe- parel <blauwe_parel@...>

      To: "Friesland-genealogy@yahoogroups.com" <friesland-genealogy@yahoogroups.com>

      Date: Wednesday, December 5, 2012, 9:19 PM

      Dag Hinke, Bedankt voor je reaktie.Helaas weet ik op dit moment niet de bron van zijn geboortedatum omdat mijn papieren archief nog steeds ingepakt zit wegens een verhuizing. Mogelijk uit het HCL want Marcus Intes (de vader van Jacobus) was ook apotheker in Leeuwarden in 1635 en van 1644 - na 1649. Vriendelijke groet, Margaret

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

      From: wouwes@...

      Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

      Hallo Margaret,

      Je hebt geen bron voor die geboortedatum? Ik zag hem niet bij tresoar,

      dus zal hij uit een ander archiefstuk gekomen zijn dan uit de DTB?

      Op het gemeentearchief van Joure zou ik zo geen bron weten uit die tijd,

      dan zou ik de inventaris na moeten kijken maar ik vrees dat er niets zo

      oud is op het gemeentearchief. Daarvoor ben je denk ik toch aangewezen

      op tresoar.

      Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/ kunnen zetten,

      daar zijn veel mensen die zelf grote bestanden hebben, of je misschien

      op weg kunnen helpen met verdere bronnen.

      groet, Hinke.