54852Re: genealogisch onderzoek in Joure

  • Nanny Verheijen
    Dec 5, 2012
      Hallo Hinke,

      > 1b. Re: vanmiddag geneol.onderzoek in joure
      > Posted by: "Hinke" wouwes@... hwoudt
      > Date: Tue Dec 4, 2012 11:19 pm ((PST))
      >
      > Jantsje leuk dat je dit berichtje stuurt maar het is morgenmiddag, dus
      > donderdagmiddag 6 december.
      >
      > Samen met mijn vriendin probeer ik dan weer mensen op weg te helpen, op
      > zoek naar hun voorouders.
      >
      > groet, Hinke.
      > http://www.bbww-archief.nl/

      Leuk, even speciale aandacht voor Joure. Ik woon en werk in Brabant, dus een middagje
      Joure zit er zo gauw niet in, maar een vraagje heb ik wel. Mijn voorvader Tjitte Jelles van der
      Vat ("Tiette Kuiper"), is in 1826 in Joure overleden. Dat vond ik o.a. in het boekje "Overlijdens
      Joure 1802-1856" (destijds online geraadpleegd bij Tresoar). Ik heb in mijn bestand
      genoteerd: "Opvallend is dat in het jaar 1826 in Joure 196 personen zijn overleden, tegen
      tussen de 40 en 80 in de omringende jaren. Kennelijk een epidemie?" Is daar iets van
      bekend?

      Dan schiet me gelijk een andere vraag te binnen: Een aantal jaar geleden was ik in Joure en
      bezocht ik o.a. de Douwe Egberts winkel. Aan de muur hing daar toen een uitvergroting van
      een pagina uit het 'klantenboekje' van een van de eerste winkeliers uit het Douwe Egberts
      geslacht. Ik meende dat een aantekening daarin betrekking had op bovenstaande
      voorvader. Ik heb al eens contact gezocht met het D.E. concern waar dat 'boekje' zou
      kunnen zijn en of er een kopie van te maken is. Dat verzoek is in oeverloosheid gestrand.
      Weet jij of iemand anders in het Museum van Joure iets over dat boekje?

      Ben heel benieuwd naar je reactie.

      Met vriendelijke groet,
      Nanny Verheijen

      --
      Nanny Verheijen - verheijen @ flover.nl (spaties verwijderen)
      families Verheijen - Van Ewijk - Van der Vat - Albering - Flohr - Van