Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

54788RE: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811

Expand Messages
  • J. van Oosten
    Nov 13, 2012
    • 0 Attachment
      Hoi Nynke,



      Ik wist dat ik het eerder gezien had, en heb gezocht in diverse militaire
      stukken. Ik wilde weten wat zijn legeronderdeel in Duitsland moest op dat
      moment etc. Eigenlijk heb ik steeds te ver gezocht terwijl ik het binnen
      zijn eigen gezin had kunnen vinden. Je hebt gelijk met het vastleggen van
      bronnen. (Bron: bewering over goed vastleggen Nynke van den Hooven) J.



      Groet,



      Jan



      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Nynke van den Hooven
      Verzonden: maandag 12 november 2012 23:16
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811





      Jan,

      In de huwelijksakte van Hendrik Jans van Oosten (Opsterland 1839 nr 42)
      verklaren 4 getuigen onder ede dat Hendrik “niet in de mogelijkheid is de
      acte van overlijden van zijn vader, of van bekendheid ter vervanging
      derzelve over te leggen, door dien zijn vader in het Graafschap Bentheim op
      den derden december 1811 is overleden.”

      De betreffende huwelijksakte is in te zien op:

      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19023-66293-96?cc=1831469
      <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19023-66293-96?cc=1831469
      <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19023-66293-96?cc=1831469&wc=106
      > &wc=106
      87556> &wc=10687556

      Daar komt dus de foutieve overlijdensdatum vandaan.

      In de huwelijksakte van Hendriks zus Trijntje (Smallingerland 1834 nr 28, te
      vinden op www.allefriezen.nl) wordt vermeld dat haar vader op 10 maart 1814
      in Noord-hoorn (vermoedelijk Nordhorn) in het “Koningkrijk Hanover” is
      overleden.

      Dat lijkt een aannemelijke datum, gezien eerdere berichten.

      Misschien praktisch om de bronnen goed te noteren ;-)?

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> ] Namens J. van Oosten
      Verzonden: maandag 12 november 2012 13:40
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      Onderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811

      Hoi Margreet,

      allereerst bedankt voor je meespitwerk.

      Ja, ik heb ook in 2005 geprobeerd om info over dezelfde personen te
      vergaren. Met de antwoorden van toen kwam ik niet echt verder.

      En elke keer als je dat stukje ziet wil je wel verder. Dus nu nog eens
      geprobeerd, met meer verwerkbare antwoorden.

      Met jouw info en die van Lineke en Godwin denk ik nu het begin stuk van de
      Van Oosten-tak kunnen schonen.

      In feite Lijkt het er op dat Pier Durks X Trijntje Gjalts (kinderen Antje,
      pier, Trijntje en Sijke) helemaal niet in mijn tak thuis horen, zelfs
      mogelijk volslagen vreemden zijn voor mij..

      De oorzaak dat ze zijn binnengehaald is waarschijnlijk Antje Piers van
      Oosten, waarvan het mij volslagen onduidelijk is hoe die aan de naam Van
      Oosten komt
      terwijl de anderen een andere achternaam aannemen.

      Het lijkt erop dat mijn lijn met Jan Dirks stopt , want als jij daar niks
      voor kunt vinden .....

      Resultaat is dus wel een aantal correcties, een schoning, maar niet verder
      terug.

      Voorlopig moet ik mijn pijlen maar weer ergens anders op richten. Bedankt
      tot zover.

      Groet Jan

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> ] Namens reyacta
      Verzonden: zondag 11 november 2012 16:54
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811

      Hallo allemaal,

      Ben je dezelfde als deze uit 2005?
      http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy/message/24922

      ovl 1811 kan uit de huwelijksakte van Hendrik komen,
      die aan moet tonen dat zijn vader overleden is en geen toestemming meer kan
      geven.
      Mogelijk waren de getuigen in de war.

      De gb datum is niet de trouwdatum:

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1774
      Geboren op 15 november 1774 in Lippenhuizen
      Gedoopt op 20 november 1774 in Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik
      Dopeling: Jan
      Vader: Dirk Jacobs
      Moeder: Maayke Jeens

      Verder kan ik dit gegeven nergens bij Tresoar vinden:
      (2) trouwde, 50 of 51 jaar oud, op 15-10-1774 met Clarence Marijke jans.
      Ook niet op enkel voornaam of enkel datum of jaar.

      Ik begreep verder niet goed waar die Postema vandaan komt,
      maar ik zag later deze:

      Overlijdensakte Opsterland, 1827
      Aangiftedatum 18 augustus 1827, blad nr. 33
      Overleden: Antje Piers van Oosten, op 18 augustus 1827, 25 jaar, vrouw
      Ongehuwd
      =
      Opsterland, dopen, geboortejaar 1802, doopjaar 1802
      Geboren op 31 augustus 1802 in Wijnjeterp
      Gedoopt op 19 september 1802 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen
      Dopeling: Antje, dochter
      Vader: Pier Durks
      Moeder: Trijntje Gjalts

      Zoon Pier is deze - gb na het overlijden van zijn vader,
      en zulke mensen heten meestal Post/Posthuma/Postma ed.

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1807, doopjaar 1808
      Geboren op 20 december 1807 in Wijnjeterp
      Gedoopt op 10 januari 1808 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen
      Dopeling: Pier, zoon
      Vader: Pier Durks
      Moeder: Trijntje Gjalts
      Opm.: Vader een weinig tijds voor de geboorte overleden
      trouwt als Postma 1878, op 70 jarige leeftijd.

      Ouders:
      Opsterland, huwelijken 1798
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 juni 1798 in Wijnjeterp
      Bruidegom: Pier Durks afkomstig van Wijnjeterp
      Bruid: Trijntje Gjalts afkomstig van Terwispel
      Trouwregister Hervormde gemeente Lippenhuizen Terwispel Hemrik 1747-1811
      Inventarisnr.: DTB 567

      dopen verder:
      Trijntje - Piers of Posthuma, x 1817 Sloep
      Sijke - Postma x 1826 en xx 1835 - moeder dan Kromkamp.

      Er zijn wel een Durk Durks Postumus x 1764
      en Antje Jakob(u)s Post(h)uma
      in Lippenhuizen, maar het lijkt me stug dat dat familie van Jakob is.

      Dit lijkt me Maaike:
      Opsterland, dopen, geboortejaar 1761, doopjaar 1761
      Geboren op 31 augustus 1761
      Gedoopt op 18 oktober 1761 in Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik
      Dopeling: Maaike, dochter
      Vader: Jeen Jalderts
      Moeder: Grytje Feytses

      Waar Dirk vandaan komt is een grote vraag, zonder trouwvermelding met een
      woon of gb-plaats.
      Ik kan niets vinden met 1723 Ureterp
      maar ook niets wat die slinger naar Ureterp rechtvaardigt.
      Er zijn diverse Jakob DG Ureterp, dus waarom Jakob Pieters uitgekozen is
      blijft ook de vraag.

      Lidmatenboek Smallingerland, 1714
      Jacob Pieters
      - Op 28 januari 1714 ingekomen van Dantumawoude
      DG Drachten en Ureterp

      Ik kan alleen raden dat iemand van Antje van Pier Durks van Oosten
      naar een voorvader Pier = Pieter gestapt is
      en toen van Durk Jakobs naar een Jakob Pieters.

      groet Margreet

      [Non-text portions of this message have been removed]

      [Non-text portions of this message have been removed]





      [Non-text portions of this message have been removed]
    • Show all 19 messages in this topic