54756Re: Sara theunis van der Veen

  • reyacta
    Nov 1, 2012
      Appy,

      Lang geleden deze discussie,
      maar op het Tresoar-forum vraagt iemand waar je die info precies weg had,
      de exacte bron -
      vooral het stukje: " Hiltje geboren in Namen"

      aangezien de aangevers bij ovl beweren dat ze in Munnekeburen geboren was
      en Namen Hervormd nog niet online staat.

      Voor zover ik het kan herkennen, heb je nogal wat info - ook uit latere reacties
      rond Tjeerd Lammerts en Marijke Wijnands
      uit een reeel- of speciecohier.

      En de rest uit de Armvoogdij.
      Maar misschien heb je ook nog een ander boek bekeken????

      Heerenveen archief heeft blijkbaar ook een uitgebreider overlijdensregister 1806-1811
      met de toevoeging bij Teunis " laat 5 kinderen na"
      Bij Tresoar overlijdt in 3 boeken Tjeerd in 1807 - ipv Teunis.

      Voor de liefhebber/ster,
      een extra zus in Heerenveen
      Sara Wijnands - gb Leeuwarden 1769, ovl 1847 Heerenveen
      (dr Wijnand Wijnands en Sara Jacobus - volgens de aangevers).
      x Tobias Rinnerts Huizinga (waar Marijke bij in kwam wonen).

      En wat betreft de verdere voorouders:
      moeder Sara Folkerts - wrsch dr van Folkert Jacobs en Rinske Dom - gb 1741
      mogelijk overleden Harlingen 1791 ?
      x als Velkes 1763 Leeuwarden.
      3 dopen Leeuwarden: Jacob 1764, Folkert Gerrit 1767 en Sara 1769.

      Rinske Dom - doop 1705, vader dan Miggeldom
      dr van Andries Dom/Duim/Daum en Doem, ruiter - en Froukje Emmenes
      x 1698.
      Heeft oa nog een zus Amelia, 1702, x 1723.

      Froukje Enmmenes, x1 Andries Dubois/Dubooy- 1690
      zn Jan 1691-1691.
      zelf gedoopt 1670, dr van Jan Huyberts Emmenes en Rinske Bennes Accama.

      En wat betreft 'soldaat onder van Vierssen' :
      wrsch Livius van Vierssen 1766-1772 Kolonel Majoor
      http://www.milwiki.nl/dutchregiments/in ... Inf.IR672d

      Het regiment lag oa hier in garnizoen:
      1756 Breda
      1758 Breda/Nijmegen
      1760 Sas van Gent/Nijmegen
      1761 Nijmegen/Vere, Zierikzee
      1762 Nijmegen/Leeuwarden
      1763 Maastricht/Leeuwarden - huwelijk Antonius en Sara - 3 dopen
      1767 Zutphen/Arnhem
      1768 Zutphen/Heusden
      1769 Sluis
      1770 Bergen op Zoom
      1771 Arnhem
      1772 Maastricht - geboorte Marijke Wijnands
      1774 Namen - geboorte Hiltje Wijnands
      1777 Brielle, Hellevoetsluis
      1778 Zwolle
      1781 Den Helder/Alkmaar
      1782 Deventer, Kampen
      1784 Bergen op Zoom
      1785 Sluis
      1787 Leeuwarden/Harlingen - ovl Sara Folkerts 1791?
      1790 Maastricht
      1794 Steenbergen, Willemstad/Dordrecht

      Mogelijk bleef Sara bij familie in Lwd bij die 3 dopen ?
      - of was Antonius toen bij een ander legeronderdeel?
      En misschien ging hij rond 1790 met pensioen in Harlingen, en niet meer mee naar Maastricht?

      Ik weet niet of dit een toevallige naamgenoot is
      of dat hij hier nog hertrouwt:

      Schoterland, huwelijken 1793 - hervormd
      Vermelding: Attestatie afgegeven op 3 november 1793 in Heerenveen
      Bruidegom: Anthoni Wynandi afkomstig van Heerenveen
      Bruid: Maria Jans afkomstig van Leeuwarden
      Opmerking : met attestatie van Leeuwarden
      dtb 599

      Leeuwarden, huwelijken 1793
      Vermelding: Ondertrouw op 26 oktober 1793
      Bruidegom: Anthony Wijnands afkomstig van Heerenveen
      Bruid: Marijke Jans afkomstig van Leeuwarden
      Gerecht dtb 914

      Leeuwarden, huwelijken 1793
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 november 1793
      Bruidegom: Anthony Wijnands afkomstig van Heerenveen
      Bruid: Marijke Jans afkomstig van Leeuwarden
      Opmerking : getrouwd in de Jacobijner kerk
      Hervormd dtb 1001

      In de lidmaten boeken:
      1795 belijdenis (misschien alleen Marijke?)
      1796 vertrokken - na enige maanden weer terug
      1799 naar Buitenpost
      1800 naar Oudega
      1803 naar Kollum

      groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries" <appydevries@...> wrote:

> [...]
      > één van de kerken van de Ned.Herv.,
      > gem. Hoornsterzwaag/Jubbega Schurega/Oude.Nijehorne,op
      > 14 10-1794,zijn vader Lammert Tjeerds houdt hem ten doop.
      > kinderen;
      > 1; Antonia geb.02-08-1795 Nijehaske
      > 2; Lammert geb. 07-10-1797 H.veen
      > 3; Zara 11-05/11-06-1800 ''
      > 4; Sara 11-10-/01-11-1801 ''
      > 5; Foekjen 01-10/21-10-1804 ''
      > 6; Theunis 01-01-/15-02-1807 ''
      > vader Theunis is overl.04-01-1807
      > te H.veen [50j.] ,laat 5 kinderen na.
      >
      > De Armvoogdij Heerenveen neemt de zorg op zich voor de kosten van

      KNIPKNIPKNIP>
    • Show all 13 messages in this topic