Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

54489Re: sara en sara geboren en gestorven in 1677 dat kan, maar trouwen in 1699 ?

Expand Messages
  • backfiremillie
    Jun 24, 2012
    • 0 Attachment
      Hoi Margreeth en Nynke,

      Waar een zondag met slecht weer goed voor kan zijn. Bedankt voor jullie frisse blik.

      We hebben het hier over een door mij pas geleden ontdekte rechtstreekse voorouderlijn (via de oudmama's). Het is dus best interessant om daar iets meer van te weten. Die stukken die jullie vonden, komen allemaal van archieven.nl of hebben jullie een extra lijntje?

      Inmiddels heb ik bij toeval nog een Sara ontdekt die van Isaac en dus Titia afstamt. Helaas is zijn achternaam met een extra "n" verkeerd ingevoerd en dan vind je hem niet zo gemakkelijk.
      Ze wordt in Jelsum gedoopt. Dat is toch niet zover van Leeuwarden? Ze was dan 17 in 1699 toen ze trouwde met Meinard Dotingh, dat gebeurt nu ook nog wel eens. Die andere Sara is waarschinlijk 14 dagen na haar geboorte overleden.

      Mvg Hans

      Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1682
      Dopeling: Sara
      Geboren in Jelsum
      Gedoopt op 19 maart 1682 in Jelsum
      Dochter van Isaac Ancronius en niet genoemde moeder

      Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
      Dopeling : SARA
      Vader : ISAAK .....
      ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
      Herv. gem. Jelsum, doop 1610-1811
      Inventarisnr. : DTB 472




      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:
      >
      > Ter aanvulling: Romelia van Scheltinga was getrouwd met (en werd op
      > 18-02-1718 weduwe van) Gellius Dominicus Acronius, een zoon van Isaac
      > Acronius en Titia van Beintema.
      >
      > Het lijkt er overigens op dat Sara in juli 1720 in het gelijk gesteld werd.
      > Haar moeder, Titia van Beintema, overleed een maand later.
      >
      >
      >
      > Met vriendelijke groet,
      >
      > Nynke van den Hooven.
      >
      >
      >
      > Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Nynke van den Hooven
      > Verzonden: zondag 24 juni 2012 14:22
      > Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > Onderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Re: sara en sara geboren en gestorven
      > in 1677 dat kan, maar trouwen in 1699 ?
      >
      >
      >
      >
      >
      > Hans, Margreet,
      >
      > Sara Acronius, de echtgenote van Meinard van Dotingh, lijkt me toch de
      > dochter van Isaack Acronius en Titia van Beintema.
      >
      > Op archieven.nl vond ik in de verzameling van het Fries Genootschap het
      > volgende (betreft de periode 1717-1718):
      >
      > Stukken betreffende een proces tussen Sara Acronius, vrouw van Meinard van
      > Dotingh, en Titia van Beintema, wed. Isaak Acronius, over de nalatenschap
      > van I. Acronius
      >
      > En ook (archief Hof van Friesland):
      >
      > 19-12-1716: eiser: Sara Acronius, c.m. gest., impetrante en excipieerde;
      > Gedaagde: Titia Beintema, gedaagde en excipiënte definitieve sententie nr.
      > 35
      >
      > 16-03-1717: Eiser: Sara Acronius, requirante; Gedaagde: Titia van Beintema,
      > requireerde definitieve sententie nr. 6; Gedaagde: Romelia van Scheltinga,
      > requireerde definitieve sententie nr. 6
      >
      > 15-7-1717: Eiser: Juffrou Sara Acronius, c.m., requirante; Gedaagde: Vrouw
      > Titia Beintema, requireerde definitieve sententie nr. 20
      >
      > 15-7-1720: Eiser: Juffrouw Sara Acronius, c.s., triumphanten; Gedaagde:
      > Vrouw Titia Beintema, gedoemde definitieve sententie nr. 39
      >
      > 24-03-1722: Eiser: Sara Acronius, c.m. gest., in kwaliteit, impetrante;
      > Gedaagde: Dominicus Justus Botnia van Burmania, gedaagde definitieve
      > sententie nr. 18
      >
      > Misschien dat de vergissing juist gemaakt is met de inschrijving van de
      > overleden Sara? Had dat misschien een Froukje moeten zijn?
      >
      > Met vriendelijke groet,
      >
      > Nynke van den Hooven.
      >
      > Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      > [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> ] Namens reyacta
      > Verzonden: zondag 24 juni 2012 12:33
      > Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      > Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: sara en sara geboren en gestorven in
      > 1677 dat kan, maar trouwen in 1699 ?
      >
      > Hoi,
      >
      > Leuk puzzeltje ..
      > Ze kan bijvoorbeeld een dochter van een andere Acronius zijn, een broer
      > en vernoemd zijn naar dezelfde grootmoeder.
      >
      > Leeuwarden, huwelijken 1646
      > Vermelding: Ondertrouw op 26 maart 1646
      > Man : Gellius Acronius afkomstig van Leeuwarden
      > Vrouw : Sara Abrahami Feenstra afkomstig van Leeuwarden
      > Opmerking : hij is predikant
      >
      > Naast Isaac 1651, x 1674 Titia Beintema zijn er bijvoorbeeld nog:
      > Abraham 1649, x 1679 Johanna van Hottinga
      > Jacob 1654
      >
      > Er zijn ook nog een heleboel andere Acroniussen,
      > wier vrouwen mogelijk een Sara-voormoeder hadden.
      >
      > Maar het is wel apart dat Meinert Dotingh een Tytia Margaretha doopt,
      > een Johan Isack
      > en een Gellius Dominicus (die zelf dan weer een Isaac doopt).
      > Meinert was zelf de zoon van Johannes Dotingh en Margaretha Hugius.
      >
      > Dus wat ook nog kan, is dat Sara Feenstra met zoon Isaac mee naar Sloten is
      > gegaan,
      > en daar in 1677 als Sara Acronius overlijdt.
      > En per ongeluk aangezien is voor dochter ipv vrouw,
      > hetzij door de schrijver - hetzij door een Tresoar-invoerder.
      >
      > Sara Acronius kan verder ook nog verwisseld zijn met een overleden 'Froukje'
      > -
      > want daar worden er wel 3 van gedoopt:
      > 1675 -1678 (beiden Sloten) - en 1679 Leeuwarden.
      > Al met al lijkt me dat het waarschijnlijkst.
      >
      > groet Margreet
      >
      > --- In <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      > Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "backfiremillie" <
      > <mailto:hms.molenaar@> hms.molenaar@> wrote:
      > >
      > > Hoi speurgenoten,
      > >
      > > Dacht ik de oplossing te hebben, kind gedoopt en 14 dagen daarna
      > overleden/begraven en kom ik met wat fuzzyzoeken ook een Sara tegen met toch
      > wel gecombineerd met een achternaam die me toch aan het twijfelen zet. Is
      > dit een ander? Maar ik vind verder niet van haar hieronder staan de drie
      > records.
      > >
      > > Graag jullie hulp.
      > >
      > > Mvg
      > >
      > > Hans
      > >
      > > Sloten, dopen, doopjaar 1677
      > > Dopeling: Sara
      > > Gedoopt op 14 januari 1677 in Sloten
      > > Dochter van Isaacus Accronius en niet genoemde moeder
      > >
      > > Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
      > > Dopeling : SARA
      > > Vader : ISAAK
      > >
      > > Bron:
      > > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
      > > Herv. gem. Sloten, doop 1594-1811
      > > Inventarisnr. : DTB 614
      > >
      > > +++++++
      > >
      > > Sloten overlijden/begraven 1677
      > > Overleden: Sara Isaacs Acronius
      > > Vader : Isaacus Accronius, diaken
      > > Datum : 28 januari 1677
      > > Plaats : Sloten
      > >
      > > Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
      > > Persoon: SARA ISAAKS
      > > Vader : ISAAK
      > >
      > > Bron:
      > > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
      > > Gemeente Sloten, register van overledenen 1635-1811
      > > Inventarisnr.: DTB 613
      > >
      > > +++++++
      > >
      > > Leeuwarden, huwelijken 1699
      > > Vermelding: Ondertrouw op 8 december 1699
      > > Man : Meinard van Dotingh afkomstig van Leeuwarden
      > > Vrouw : Sara Acronius afkomstig van Leeuwarden
      > > Opmerking : hij is secretaris
      > >
      > > Gestandaardiseerde namen: MEINERT en SARA
      > >
      > > Bron:
      > > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      > > Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1693-1704
      > > Inventarisnr.: 906
      > >
      >
      > [Non-text portions of this message have been removed]
      >
      >
      >
      >
      >
      > [Non-text portions of this message have been removed]
      >
    • Show all 9 messages in this topic