54487RE: [Friesland-genealogy] Re: sara en sara geboren en gestorven in 1677 dat kan, maar trouwen in 1699 ?

    Jun 24, 2012
      Hans, Margreet,

      Sara Acronius, de echtgenote van Meinard van Dotingh, lijkt me toch de
      dochter van Isaack Acronius en Titia van Beintema.

      Op archieven.nl vond ik in de verzameling van het Fries Genootschap het
      volgende (betreft de periode 1717-1718):

      Stukken betreffende een proces tussen Sara Acronius, vrouw van Meinard van
      Dotingh, en Titia van Beintema, wed. Isaak Acronius, over de nalatenschap
      van I. Acronius

      En ook (archief Hof van Friesland):

      19-12-1716: eiser: Sara Acronius, c.m. gest., impetrante en excipieerde;
      Gedaagde: Titia Beintema, gedaagde en excipiënte definitieve sententie nr.
      35

      16-03-1717: Eiser: Sara Acronius, requirante; Gedaagde: Titia van Beintema,
      requireerde definitieve sententie nr. 6; Gedaagde: Romelia van Scheltinga,
      requireerde definitieve sententie nr. 6

      15-7-1717: Eiser: Juffrou Sara Acronius, c.m., requirante; Gedaagde: Vrouw
      Titia Beintema, requireerde definitieve sententie nr. 20

      15-7-1720: Eiser: Juffrouw Sara Acronius, c.s., triumphanten; Gedaagde:
      Vrouw Titia Beintema, gedoemde definitieve sententie nr. 39

      24-03-1722: Eiser: Sara Acronius, c.m. gest., in kwaliteit, impetrante;
      Gedaagde: Dominicus Justus Botnia van Burmania, gedaagde definitieve
      sententie nr. 18

      Misschien dat de vergissing juist gemaakt is met de inschrijving van de
      overleden Sara? Had dat misschien een Froukje moeten zijn?

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.