54462Re: [Friesland-genealogy] Re: Ykjen Sytzes Haarsma

  • Richard van Schaik
    Jun 20, 2012
      On 20-06-2012 20:25, klaaspera wrote:
      > Hallo Taeke en Chris,
      >
      > Er zijn meerdere kanten aan dit verhaal. Je verwacht in een officieel document (overlijdensakte) geen afwijkingen van 8 tot 10 jaar wat betreft de leeftijd bij overlijden. Een veertienjarige bruid is daarentegen natuurlijk ook wat vreemd. Dan denk je: was ze misschien zwanger en heeft de kerk toen maar een oogje dichtgeknepen? Vooralsnog moeten we, denk ik, toch maar haar geboortejaar op ongeveer 1766 stellen, hoewel dat - voor wat mij betreft - wel enigszins schoorvoetend gaat. Bedankt voor het meedenken.

      DTB en vroege BS geeft zeker afwijkingen tot 10% van de leeftijd te zien
      en ook hogere afwijkingen komen voor. Hier dan zo 15% wat ik niet voor
      onmogelijk houdt zeker als de aangifte niet door familie maar door
      bekenden of zelfs functionarissen is gedaan.

      Groeten,
      Richard

      --
      Richard van Schaik