54168RE: [Friesland-genealogy] Vraag Schouten/Schoonheden.

    Apr 22, 2012
      Irene,

      M.a.w. omdat Trijntje Schouten in 1932 in De Rijp woonde, ga je er ook van
      uit dat ze daar geboren is? En dat het dan dus om de in 1903 geboren
      Trijntje moet gaan, omdat haar moeder Grietje heette? Dat lijkt me, gezien
      de andere gegevens m.b.t. deze Trijntje, wel héél kort door de bocht.....

      Volgens mij is de in 1903 in De Rijp geboren Trijntje "gewoon" op 03-06-1926
      met Cornelis Velthuijs getrouwd, is met hem in Alkmaar gaan wonen en heeft
      met hem, zoals eerder gemeld, 2 kinderen gekregen, nl Margaretha (naar
      Trijntjes moeder Grietje), geb 27-04-1928 en Jan, geb 30-06-1935 (genoemd
      naar Trijntjes vader). Ook gaf Cornelis Velthuijs op 31-05-1930 een
      levenloos geboren dochter aan (geboren uit hem en zijn echtgenote Trijntje
      Schouten). M.a.w. tussen dit doodgeboren meisje en zoon Jan zit 5 jaar, maar
      wie weet heeft Trijntje in de tussenliggende jaren nog een miskraam gehad?

      PK van Trijntje Schoonheden? Wie is dát dan weer?

      Er zijn een aantal dingen die onderzocht zouden kunnen worden:
      Wordt Trijntjes leeftijd in de Leidse geboorteakte van Grietje Schouten
      vermeld in 1932?
      Het Rijksziekenhuis in Leiden heeft ongetwijfeld een patiëntenarchief;
      mogelijk zijn er opnamegegevens waarin Trijntjes geboortedatum en-plaats
      vermeld?
      Merkwaardig overigens dat Trijntje in Leiden bevallen is. Misschien werkte
      ze in Leiden? Het dienstbodenregister van Leiden zou misschien ook nog een
      mogelijkheid zijn om haar geboortedatum te vinden.
      Trijntje Schouten woont in juni 1932 in De Rijp, in juli 1932 in Graft, in
      1949 in Langedijk (ze was niet erg honkvast....); er kan in de
      Bevolkingsregisters van de betreffende plaatsen naar haar inschrijving
      worden gezocht; daar wordt ongetwijfeld haar geboortedatum vermeld.
      Wordt in de toestemmingsverklaring die Trijntje afgaf (en die ongetwijfeld
      als huwelijksbijlage aanwezig is, die dus opgevraagd zou kunnen worden)
      t.b.v. het huwelijk van Grietje Schouten (Amersfoort 17-05-1949) melding
      gemaakt van Trijntjes leeftijd?

      Dat lijken me toch nog wel aardige mogelijkheden. Alleen moet je dan
      natuurlijk wél naar archieven toe, want online gaat dat niet lukken.
      Als Trijntje in Langedijk is blijven wonen, zou je kunnen proberen of daar
      een persoonskaart voor te vinden is. Maar dan zou het handig zijn als je een
      overlijdensdatum hebt. Misschien kun je over 2 jaar een persoonslijst van
      Grietje/Doortje aanvragen...? Mogelijk dat daar haar moeders geboortedatum
      in staat. Al denk ik dat dat iets teveel gevraagd is.....

      Wat de familie Schoonheden betreft; Theodorus Christiaan kwam met ouders en
      broers en zussen op 28-02-1921 in Den Helder wonen (vanuit Heerhugowaard).
      Op 20-02-1930 trouwde hij in Den Helder met Forra van Doorn, die op dat
      moment in Callantsoog woonde. Het echtpaar Schoonheden-van Doorn ging
      vervolgens in Den Helder wonen. Op 24-10-1930 verhuisden ze naar Anna
      Paulowna, om vervolgens op 03-09-1931 in Den Helder terug te keren (vanuit
      Zijpe). Dat ligt allemaal redelijk dicht bij elkaar in het noordelijkste
      puntje van Noord-Holland. En niet erg dicht in de buurt van De Rijp of
      Alkmaar....
      Er lijkt dus geen geografisch verband te bestaan tussen Theodorus Christiaan
      Schoonheden en Trijntje Schouten.

      Wat bedoel je trouwens met je opmerking over militie of dienstplicht?

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.