54165RE: [Friesland-genealogy] Trijntje Schouten

    Apr 22, 2012
      Irene,

      Integendeel, dat is heel logisch.

      Trijntje is Grietjes biologische moeder en moet dus toestemming geven; Forra
      is voogdes en moet dus ook toestemming geven.

      Waarom Trijntje na vestiging in Graft heeft besloten haar dochter in een
      pleeggezin te (laten) onderbrengen, daar kun je alleen maar naar gissen.

      Maar wat de naamswijziging van Grietje betreft zou je, al speculerend,
      kunnen veronderstellen dat het in de loop van de jaren 30 waarschijnlijk
      duidelijk werd dat Trijntje Schouten de zorg voor haar dochter niet meer op
      zich zou nemen. En inmiddels was Grietje deel uit gaan maken van het gezin
      Schoonheden. Het lijkt me dat het echtpaar Schoonheden-van Doorn vervolgens
      heeft geprobeerd om Grietje te adopteren, waardoor ze “automatisch”
      Schoonheden was gaan heten. Dat is kennelijk op weerstand van Trijntje
      Schouten gestuit. Trijntje heeft vervolgens wél toegestemd in de
      geslachtsnaamwijziging van Grietje. En die aanvraag voor
      geslachtsnaamwijziging lijkt me ingegeven door het praktische motief om
      Grietje tóch door het leven te kunnen laten gaan met dezelfde naam als die
      van het gezin waar ze toe was gaan behoren.

      Het kan ook zijn dat het echtpaar Schoonheden-van Doorn nooit geprobeerd
      heeft om Grietje te adopteren, maar dat de geslachtsnaamwijziging alleen
      door praktische overwegingen werd ingegeven.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven