54154Friese militieregisters

  • Sake Wagenaar
    Apr 21, 2012
      Beste groepsgenoten,

      In de militieregisters werden vroeger allerlei gegevens geregistreerd
      over mannen die de dienstplichtige leeftijd hadden bereikt. Deze
      registers bevatten persoonlijke gegevens (geboorteplaats, geboortedatum,
      beroep, woonplaats, ouders, signalement) en gegevens over de
      dienstplicht (goedgekeurd/afgekeurd, eventuele plaatsvervanger,
      legeronderdeel etc.). Met behulp van vrijwilligers worden de Nederlandse
      militieregisters momenteel doorzoekbaar gemaakt (via
      http://velehanden.nl/). Het resultaat verschijnt (met vertraging) op de
      website http://militieregisters.nl/. Het bekijken of downloaden van een
      scan kost wel een klein bedrag (resp. 40 en 50 cent), maar als
      vrijwilliger kun je eventueel punten verdienen.

      Van de provincie Friesland was al een beperkt aantal registers te
      vinden. Eerder deze maand is de hoeveelheid scans sterk uitgebreid. Ik
      heb inmiddels al verscheidene voorouders kunnen vinden. De Friese
      gegevens beslaan maar een beperkte periode (lotingsregisters 1863-1912,
      alfabetische naamlijsten 1913-1914). Of deze gegevens nu al volledig op
      de site staan, is me niet duidelijk.

      Groeten,

      Sake Wagenaar