53756Re: Gabina Fontein

  • Nynke
    Jan 10, 2012
      Ben,

      Misschien nog een aardig detail (en vermoedelijk al bekend).
      Op 29-03-1935 plaatsen J. Sinnema en G. Sinnema-Fontein een advertentie in de Leeuwarder Courant waarin ze hun vertrek naar Indië aan vrienden en kennissen laten weten. Hun toekomstige woonplaats wordt Medan (Sumatra). Ze reizen aan boord van het M.S. Sibayak.

      Op 22-02-1938 wordt hun dochter Janke Gabina geboren in Pangkalang-Brandan S.O.K. (=Sumatra's Oostkust) en op 08-12-1939 dochter Sijtske Alida in Medan. Gezien de naam van de eerste dochter lijkt het me vrij zeker dat Janke Tiemstra de moeder van Gabina Fontein was.

      Jan Sinnema was in 1937 Opzichter 2e klas bij het Delispoor (aldus de Regeeringsalmanak voor Nederlands Indië) en woonde toen in Pangkalanbrandan. In 1940 was hij Opzichter 1e klas bij het Delispoor en woonde in Medan.

      Op 10-07-1947 staat in de Leeuwarder Courant een advertentie van de familie Sinnema waarin ze iedereen uitnodigen Jan Sinnema en Bina Fontein en hun kinderen welkom te komen heten na hun behouden thuiskomst uit Indië.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.