      From: reyacta <mhuisman2@...>
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Friday, November 4, 2011 1:25 PM
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: Sytske Wobma

      Hoi beiden,

      Trijntje was gewoon in Stiens gedoopt, alleen de moedersnaam staat er niet bij,
      ook niet bij broers Tjisse en Jan.
      Dat werd ook pas in 1772 of 1778 verplicht.

      Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1770
      Dopeling: Tryntie
      Gedoopt op 17 juni 1770 in Stiens
      Dochter van Rintie Tjisses en niet genoemde moeder

      Het echtpaar kreeg dan 5 kinderen:
      1766 Tjisse - van den Akker, moeder in ovl-akte 1833 Ferw. Antje Jans.
      1768 Jan
      1770 Trijntje - van den Akker - oudernamen gemixt.
      1772 Pietje - onder Hijum, gedoopt op belijdenis Hallum
      1780 Maayke - van den Akker.

      Met de meeste kinderen gedoopt zal 1 van de ouders ook zelf gedoopt zijn.

      Pietje trouwde verder nog Pieter Martens Swart,
      maar ze staat zonder achternaam in de huwelijksaktes - ook nog als Rentjes.

      Sytske kwam bij huwelijk van Tirns, maar ik heb haar doop nog niet gevonden.
      Daar wonen in de quotisatie van 1749 5 Jannen.
      Er zijn ook een aantal rk Jannen die hun Tirnser kinderen in Roodhuis dopen.
      En het is mogelijk dat vader Jan pas veel later naar Tirns kwam.
      Het is tenslotte mogelijk dat ze er even tijdelijk woonde, en van heel ergens anders kwam.
      Er overlijden echter ook diverse heel oude [jans wobma] mannen en vrouwen,
      die haar broers en zusters zouden kunnen zijn.
      oa Freerk in 1812 mairie Stiens, gb Beers, zoon van Jan Janzen -
      en dan kom ik hier:

      Baarderadeel, huwelijken 1757
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 maart 1757
      Man : Jan Jans Wobma afkomstig van Baard
      Vrouw : Trijntie Scholtes afkomstig van Baard

      Jan Wobma doopte inderdaad een Freerk in Beers - in 1742, en een Jan in 1736.
      Hij is dus later hertrouwd, met waarschijnlijk een vrouw van een ander geloof (Doopsgezind of onkerkelijk)
      want deze is er ook:
      Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1797
      Dopeling: Jantje
      Geboren op 8 december 1774 in Baard
      Gedoopt op belijdenis op 25 mei 1797 in Tzum
      Kind van Jan Jans en Tryntje Scholtes
      Opm.: De dopeling is gehuwd met Bauke Jans

      Jan Wobma is mogelijk zelf gedoopt in 1711 in Jelsum.
      Het trouwboek van Beers heeft hiaten:
      61. Trouwboek, 1653-1689, 1716, 1722, 1730-1732 en 1745-1808.

      Er is ook nog een Trijntje Jans Wobma ovl Baarderadeel 1828, 69 jr.
      geboren Baard, maar daar niet gedoopt te vinden.
      Ook trouwboek Baard heeft hiaten:
      Trouwboeken, 1662-1733, 1744-1811.
      In Baard/Jorwerd is mogelijk ook een Jan Eelkes Wobma doende, gedoopt 1710.

      Rintje zou van dezen kunnen zijn:
      Leeuwarden, huwelijken 1737
      Vermelding: Ondertrouw op 27 april 1737
      Man : Tjitse Rintjes afkomstig van Leeuwarden
      Vrouw : Pietje Jeppes afkomstig van Leeuwarden
      Opmerking : beide zijn woonachtig onder de klokslag van Leeuwarden

      Leeuwarden, huwelijken 1737
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 mei 1737
      Man : Tjitse Rintjes afkomstig van Leeuwarden
      Vrouw : Pietje Jeppes afkomstig van Leeuwarden
      Opmerking : getrouwd in de Jacobijner kerk

      Ze dopen in Leeuwarden 2 kinderen, Rinske en Antje -
      mogelijk dezelfde Rinske die in 1763 in Stiens met Hendrik Hendriks trouwt - en er een Pietje doopt.
      Er is ook Antje Tjitses - trouwt Stiens 1765, doopt ook Hijum/Finkum
      die ik daar niet gedoopt kan vinden.

      groet Margreet