53074Re: Sjaardema/Sjeddema

  • reyacta
    Sep 2, 2011
      Hoi,

      ik ben niet zo thuis in die termen,
      maar een pre-legaat (een voor- ...)
      zou een voorschot op de erfenis kunnen zijn,
      omdat ze het toen alvast nodig had om een huis te kunnen kopen.
      Ze had het dan gewoon van haar vader gekregen.

      Ik kan er in Notarieel niets over vinden,
      wel nog een nieuwe variant voor Lolkje:

      1833 Akkrum, notaris A.�Binnerts
      Huurcontract
      Betreft de verhuur van een zathe en landen etc; voor 4 jaren te Terkaple,
      huursom fl. 600 per jaar
      - Kerkvoogdij N.H. Gemeente te Terkaple, verhuurder
      - Thomas Engeles Engelsma, huisman te Terkaple, gehuwd met Lolkjen Gerrits Zeedema, huurder;
      Lolkjen Gerrits Zeedema staat in de Burgerlijke Stand ook vermeld onder de namen Sierdema, Sjaardema, Tjaardema en Sjeddema

      Bron:
      Toegangsnr. : 26
      Inventarisnr.: 1007
      Repertoirenr.: 20 d.d. 13 juni 1833

      groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Waterman" <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
      > etc. etc.
      >

      > Als ik het nu verder goed begrijp was Stijntje de dochter van Wijnolt Thomas
      > Bergsma en Lipkjen Atzes welke in 1760 in het huwelijk traden en nog een
      > aantal andere kinderen kregen.
      >

      > Het successie verhaal van Gerrit Piers Sjaardema past volledig in mijn
      > gegevens, alleen begrijp ik de tekst niet helemaal bij Antje.
      >
      > Prelegaat huis voor fl.800. Van wie heeft zij dit gekregen ? of was dat de
      > erfenis van haar overleden man Gerrit Uiltjes?
      >

      > Dit is wat ik er met jullie fantastische hulp van heb weten te maken

      Graag hoor ik nog even.

> [...]

      > weduwnaar van Jeltje Cornelis (ingesteld vruchtgebruik vervalt nu aan hun
      > kinderen);
      > vader van Pier, boerenknecht Deersum,
      > Lolkje (vrouw van Thomas Engeles Engelsma, boer Terkaple),
      > Tjitskje (vrouw van Arjen Johannes Boorsma, timmerman Scharnegoutum), Uilkje
      > (vrouw van Anne Wattes Zijlstra, boer Heeg),
      > Corneliske (vrouw van Hette Annes Jellema, idem Gauw)
      > en Antje Gerrits Sjaardema (weduwe van Gerrit Uiltjes de Jong) (prelegaat huis voor fl. 800,-).
      > (familienaam ook 'Sjardama' en 'Sjardema')
      >
      > Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

      KNIPKNIPKNIP >
    • Show all 17 messages in this topic