      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens reyacta
      Verzonden: donderdag 1 september 2011 11:41
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: Sjaardema/Sjeddema

      aha.

      Ze hoort hierbij:
      Akkrum, deel 1 folio 64
      Bergsma, Wijnalt Tomes, Terkaple
      Kinderen:
      Hotske 38, Smallebrugge, Geeske 30, Akke 25, Douwe 32

      Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1819
      Overledene : Wijnholt Thomas Bergsma
      Overleden op: 6 oktober 1819
      Wonende te : Terkaple
      Tekst:
      boer;
      vader van Geeske (vrouw van Bauke Sipkes v.der Hoek, idem),
      wijlen Akke (vrouw van Sytse Tietses Sytsema, idem; moeder van minderjarige
      Lipkje Sytses Sytsema),
      Hotske (vrouw van Adam Doedes de Boer, huisman Langweer)
      en wijlen NN Wijnholts Bergsma (moeder van Wijnholt Thomas Engelsma, boer
      Akmarijp).

      Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

      Het knoopt wel wat in elkaar om:
      Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1836
      Overledene : Hotske Wynholts Bergsma
      Overleden op: 19 november 1836
      Wonende te : Terkaple
      Tekst:
      vrouw van Adam Doedes de Boer;
      moeder van Freerkje Adams de Boer (vrouw van Gerrit Thomas Engelsma, van
      boerenbedrijf).

      Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

      Maar er was wel een eerder huwelijk, en dus een wettig kind -
      alleen de moeder heet dan anders.
      Utingeradeel, huwelijken 1794
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 mei 1794
      Man : Thomas Engels afkomstig van Akmarijp
      Vrouw : Stijntje Wijnolts afkomstig van Terkaple

      Utingeradeel, dopen, doopjaar 1768
      Dopeling: Styntje
      Gedoopt op 15 mei 1768 in Terkaple en Akmarijp
      Dochter van Wynolt Thomas en niet genoemde moeder

      Haar ouders:
      Utingeradeel, huwelijken 1760
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 25 juni 1760
      Man : Wijnolt Thomas afkomstig van Terkaple
      Vrouw : Lipkjen Atzes afkomstig van Akmarijp

      Thomas doopt niet, omdat hij waarschijnlijk van DoopsGezinde huize is, als
      dit zijn ouders zijn:
      Schoterland, dopen, geboortejaar 1763
      Kind: Gerrit
      Geboren op 19 november 1763 in Heerenveen
      Kind van Engele Gerrits en Baukje Thomas

      Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
      Doopsgez. gem. Heerenveen, geboorten 1740-1811
      Inventarisnr. : DTB 610

      x 1760, hij van Terhorne.

      Mogelijk was Marijke genoemd naar zijn zus, Marijke Engeles die 1807 DG
      Terhorne trouwde en die bij het ovl van haar kinderen Engelsma heet.
      Verder trouwt een Ale/Alle Engeles DG Terhorne 1805, die na 1811 ook
      Engelsma heet.

      Lap verhaal, want deze zag ik ook nog in de successie:
      Kantoor Sneek, overl. jaar 1832
      Overledene : Gerrit Piers Sjaardema
      Overleden op: 14 juni 1832
      Wonende te : Oppenhuizen
      Tekst:
      weduwnaar van Jeltje Cornelis (ingesteld vruchtgebruik vervalt nu aan hun
      kinderen);
      vader van Pier, boerenknecht Deersum,
      Lolkje (vrouw van Thomas Engeles Engelsma, boer Terkaple),
      Tjitskje (vrouw van Arjen Johannes Boorsma, timmerman Scharnegoutum), Uilkje
      (vrouw van Anne Wattes Zijlstra, boer Heeg),
      Corneliske (vrouw van Hette Annes Jellema, idem Gauw)
      en Antje Gerrits Sjaardema (weduwe van Gerrit Uiltjes de Jong) (prelegaat
      huis voor fl. 800,-).
      (familienaam ook 'Sjardama' en 'Sjardema')

      Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

      groet Margreet

      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven