52678Re: [Friesland-genealogy] Alle Boeles Ytsma

  • Sake Wagenaar
    Jul 14, 2011
      Hallo Jan,

      Eerst enkele algemene opmerkingen over de informatie in
      overlijdensakten. Vooral de namen van ouders zijn in deze akten lang
      niet altijd volledig correct. Dat geldt met name voor hun patroniemen.
      Wat dat betreft zie ik de meeste fouten bij de moeder. Hierbij spelen
      twee elementen een rol. Ten eerste is het de vraag of de aangevers de
      ouders nog (kunnen) hebben gekend. Ten tweede kan ook de manier waarop
      een echtpaar gewoonlijk werd aangeduid tot fouten in akten leiden. Ik
      denk dat dat lang niet altijd met patroniemen erbij was. Ik ben
      opgegroeid in de streek waar het hier over gaat. Zelfs in mijn jeugd
      kwam het nog veel voor dat een echtpaar alleen met twee voornamen (bijv
      Geert en Akke) werd aangeduid en de vrouw met haar eigen voornaam en die
      van haar man ervoor (bijv. Geerts Akke of Geert-Akke). De ambtenaar
      noteerde volgens mij gewoon wat de aangevers zeiden. Ik ga er niet
      vanuit dat hij gegevens controleerde. Daar ontbraken vroeger de bronnen
      ook voor.

      Kijk bij tegenstrijdige gegevens goed naar de getuigen. Wat was hun
      relatie met de overledene? Hoe lang geleden zijn de ouders overleden?
      Zijn de aangevers oud genoeg om hen te hebben gekend? Ik kan dit
      illustreren aan de hand van het gezin dat je noemt. Boele Alles Ytsma
      overlijdt in 1813. Volgens de akte doet zijn broer(!) Tjipke Alles Ytsma
      de aangifte, samen met een zoon van Boele. Hieruit blijkt overduidelijk
      dat Boele en Tjipke dezelfde vader hadden. Als moeder wordt Liesbet
      Tjipkes genoemd. Dat lijkt me in dit geval zeer betrouwbaar, omdat een
      broer mee aangifte doet. De andere kinderen van Alle Boeles overlijden
      pas tien tot twintig jaar later dan Boele. Dat maakt uitspraken van
      aangevers over ouders van de overledene er niet betrouwbaarder op.

      Overigens is er nog een andere bron die de kinderen die je noemt met
      elkaar verbindt. Ze worden namelijk in 1795 samen genoemd als erfgenamen
      van een kinderloos overleden oom (collateralle successie). Via die bron
      heb ik nog twee kinderen gevonden: Poppe Alles Looma (in zijn
      overlijdensakte uit 1842 worden de ouders Alle Boeles en Lysbeth Tjepkes
      genoemd) en Louw Alles (verder niets over gevonden).

      Met vriendelijke groeten,

      Sake Wagenaar

    • Show all 6 messages in this topic