52599RE: [Friesland-genealogy] Re: Marten Prins: spoorloos verdwenen

    Jun 5, 2011
      Klaas,

      De namen incl geboortedata- en plaatsen had ik al in mijn eerdere bericht
      vermeld, maar misschien wat rommelig, en dus hieronder nogmaals de kinderen
      van Rinse en Mathilde Prins:

      Peter Henri Cornelis Prins, geb. Oirschot, 03-06-1889; (die is ongetwijfeld
      als Pieter geboren)

      Johan Willem Cornelis Prins, geb Haarlem 14-11-1892,

      Jean Charles Cornelis Prins, geb Haarlem 06-01-1895
      Henri Catherine Dignus Prins, geb Haarlem 11-04-1896 (ach ja, die Amerikanen
      hebben de doopnaam Cathrinus niet helemaal gesnapt!) en zijn tweelingzus

      Alwine Clara Emma Prins, geb Haarlem 11-04-1896 (en trouwde in Amerika met
      een meneer Jerbert, moet je even googlen op Alwine Prins)

      De aanduiding [Pietro] betekent dat iemand de naam in het oorspronkelijke
      stuk als zodanig heeft gelezen, maar ik heb de papieren ingezien en er staat
      “gewoon” Rinse.

      Mathilde Pleda is eveneens een transcriptiefout, want er staat Mathilde
      Thecla, m.a.w. dat zijn de eerste twee voornamen van Rinse’s vrouw..

      Overigens staan op de eerder gemelde paspoort aanvragen ook de pasfoto’s van
      Rinse en Mathilde Prins!

      Kleine correctie op je eerdere bericht: Anske was een broer van Rinse en
      Marten, geen zus ;-)

      En ik heb ook nog even naar die emigraties van Anske en Saakje gezocht, maar
      kan die niet vinden. En dus nog even verder gezocht…

      Anske overleed in 1918 in Ferwerderadeel, al zijn kinderen werden in
      Friesland geboren en de drie kinderen die de volwassenheid bereikten
      trouwden in Nederland. Het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat hij naar
      Amerika is gegaan.

      Zus Saakje (en Marten en Rnse hadden maar één zus Saakje :-)!) trouwde in
      Het Bildt met Sjoerd Bekius die in 1900 in Het Bildt overleed. Bij het
      huwelijk van hun zoon Pieter in 1907 woont ze in Stiens en daar woont ze ook
      in 1914 als zoon Anske trouwt. Het lijkt me dan ook niet waarschijnlijk dat
      Saakje ná 1914 alsnog is geëmigreerd.

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____