52216Re: 1813... heerste er een besmettelijke ziekte...???

  • F. Bakker
    Mar 28, 2011
      Beste Harry,

      Op 20 december 2002 stelde ene Richard dezelfde vraag op Rootsweb:

      On 20 Dec 2002 11:49:36 -0800, ristcard@... (Richard) wrote:
      >Hallo medespeurders,
      >In mijn stamboom kom ik enkele sterfgevallen vlak na elkaar tegen, te
      >weten:
      >Femmigje Egberts Vent 16 11 1813
      >Jan Willems Scholten 24 11 1813 (haar zoon)
      >Willem Jans Scholten 29 11 1813 (haar man)
      >Is dit toeval, of was er toen in het Friese plaatsje Haske sprake van
      >een epidemie, een overstroming of zeer strenge vorst?

      De vraag werd door verschillende mensen beantwoord. Hierbij een voorbeeld
      van Rob Kuijsten:

      Er blijkt in het najaar van 1813, zoals Onno Wildeboer ook vermeldde,
      inderdaad een grote typhus epidemie te zijn uitgebroken in centraal
      europa mede verspreidt door de verslagen en terugtrekkende franse
      troepen van Napoleon. Op internet kom ik veel verwijzingen tegen. Feit
      is wel dat er in 1813 enorme troepenverplaatsingen waren en dat zelfs
      de Kozakken in Noord Nederland waren (1813-1814) om de Fransen te
      verdrijven. Het lijkt me dan ook niet verwonderlijk dat het virus is
      overgebracht door de Franse en Russische soldaten

      enz. enz.

      Kijk op
      http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/GEN-BENELUX/2002-12/1040474391
      om de thread op te pakken.