51849RE: [Friesland-genealogy] Re: Dopeling ontbreekt....

    Mar 1, 2011
      Jannie,

      Het blijft gissen naar de oorzaak van deze "ondoop".

      Misschien dat de lidmatenboeken nog helderheid kunnen verschaffen over
      mogelijke onmin tussen dominee en zijn schapen. Helaas zijn die (nog) niet
      online.

      Zoals je hebt kunnen vaststellen bracht de invoering van de Burgerlijke
      Stand, zeker in de eerste helft van de 19de eeuw, nogal wat teweeg. Sommige
      mensen moesten heel wat moeite doen (middels aktes van bekendheid) om het
      begin van hun bestaan aan te tonen. En kwamen dan soms met veel meer
      informatie dan gevraagd werd. Vooral in de beginjaren van de Burgerlijke
      Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
      grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen :-)!

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____