51848Re: Dopeling ontbreekt....

  • Jannie
    Mar 1, 2011
      Nynke,

      Je hebt helemaal gelijk. Ik lees net dat de zgn. conscriptie (een soort dienstplicht) pas op 3 april 1811 werd ingevoerd.

      Uit de geschiedenis van de Doopsgezinde kerk in Warga las ik dat deze kerk in de betreffende periode nog alleen lekenpredikanten had. Misschien voelde het daardoor wel minder "afvallig" als men z'n kind daar aanmeldde, i.p.v. het te laten dopen bij de dominee waar mot mee was....

      Er is zoveel mogelijk, misschien vind ik het nog eens uit. Ik ben in elk geval blij dat hij er nu toch weer bij hoort.

      De huwelijks bijlagen op Familysearch waren wat dat betreft ook interessant: er moest nogal een hoop gebeuren als iemand geen doopakte kon overleggen. En ook nog bij een tweede huwelijk: weer laten bevestigen. Z'n ouders zullen dat ook niet geweten hebben. Dat kwam pas met het invoeren van de Burgerlijke Stand neem ik aan.

      Weer een hoop geleerd vandaag :-)

      Met vriendelijke groet,
      Jannie.