51791Re: [Friesland-genealogy] Willem Ingles (Engels) & Rixtje Hendriks.

  • Folkert Breitsma
    Feb 26, 2011
      Hallo Pieke,

      Al jaren ben ik bezig om hetzelfde raadsel op te lossen. Willem and Rixtje zijn directe voordouders van mij. Willem zijn ouders heb ik nooit terug kunnen vinden - er is een Guilielmus geboren in Leeuwarden en gedoopt in de RK kerk in 1709 uit een buitenechtelijke relatie, moeder Elisabeth Laurys Dit is een mogelijkheid als je aanneemt dat het voor de hand ligt dat volgende generaties binnen dezelfde kring trouwen (zoals vroeger vaak gebeurde - in dit geval trouwde dochter Wiepkje met een Laurens Spiering en een zoon met een zus van Laurens, Grietje Klaasses

       . De andere mogeljkheid die ik onlangs ben gaan nazoeken is dat Willem een zoon is van Engel Albertus Willems and Anna Elisabeth Nederhof, maar ben daar niet zeker van. Ben daar nog steeds mee bezig.

      Wat Rixtje berteft, zij kon de dochter can Hendrik Aenes en Sjoukje Tjallings zijn - ook hier ben ik niet zeker. Maar ene Siouk Moei is de doopheffer dus dit is aannemelijk.

      Als je interesse hebt in de kinderen van Willem en Rixtje laat me dat weten - stuur ik naar je prive e-mail op.

      Wat me intrigeerd is het feit dat we voorouders gemeen hebben (?). Na zeven jaar onderzoek ben je de eerste die met dezelfde voorouders bezig zijn. Welke tak zit in jouw stamboom?

      Hopelijk heb je hier iets aan.

      Folkert Breitsma
      USA