51610RE: [Friesland-genealogy] Re: Genealogie Louis te Franeker

  • Pim Louis
    Feb 2, 2011
      Margreet, Cor,

      Hartelijk dank voor jullie reactie. Inmiddels heb ik op internet de aktes
      nog eens bekeken.

      Margreet heeft in 1 a 2 dagen tijd net zoveel informatie boven tafel als ik
      in vele jaren onderzoek. Jullie weten duidelijk beter de weg in de archieven
      dan ik.

      De overlijdensaktes van Joseph, Jakoba en Johannes heb ik allen op papier,
      even als de doopgegevens van Johannes die op 26 december 1808 te Zweins is
      gedoopt. Een keihard bewijs dat deze Johannes een kind is van degene die ik
      zoek heb ik nog niet. De overeenkomsten zijn wel frappant, vandaar dat ik
      wel met die gedachte speel. Het vreemde zou zijn dat dit derde kind is
      gedoopt, terwijl de 2 oudere kinderen Jan Joseph (de Leeuwarder) en Joseph
      (de Franeker) niet zijn gedoopt. Ik weet dat ze niet zijn gedoopt omdat er
      bij hun huwelijk in 1837 resp 1840 van beiden een akte van bekendheid is
      opgemaakt. Vanuit deze aktes weet ik dat Joseph sr en Jacoba onder
      verschillende namen door het leven zijn gegaan en dat ze in de Dijkstraat
      zijn komen wonen vanuit Kollum.

      Dat Jan Joseph Koetsier was is bekend; dat hij in Leeuwarden gewoond heeft
      aan de Speelmanstraat niet. Ik ben benieuwd waar die informatie te vinden
      is. Misschien staat daar wel meer bij. Dat Jan Joseph geen kinderen had mag
      wellicht voor de successie zo geregistreerd zijn, maar het is niet waar. Jan
      Joseph blijk in 1838 een relatie te hebben gehad met Elisabeth Maria Hupje;
      hij was toen woonachtig in Den Haag. Zijn zoon heette Jacobus Franciscus Jan
      Louis. Via hem ben ik uiteindelijk een afstammeling. Mogelijk heeft Jan
      Joseph nooit aan zijn vrouw verteld dat hij nog een zoon in Den Haag had.

      Van Jan Joseph is ook nog bekend dat hij als loteling is ingeloot voor de
      militaire dienst in de gemeente Barradeel. Blijkbaar woonde hij daar toen
      Jan Joseph heeft ook nog in België gevochten gedurende de 10-daagse
      veldtocht. Daarvoor is hij beloond met het Metalen Kruis.

      Joseph heeft naast zijn eigen dienstplicht (ingeloot vanuit de gemeente
      Menaldummadeel)ook nog als plaatsvervanger gediend voor iemand uit Almenum.

      Ik heb geprobeerd in die gemeenten nog wat terug te vinden, maar zonder
      resultaat. Weten jullie iets af van de registers waarin die lotelingen zijn
      vermeld? Zijn die ook toegankelijk?

      Tot slot nog een vraagje: wat is het registre civique?

      Ik ga zeker nog verder zoeken onder de andere schrijfwijzen van de naam:
      Lowi, Lowe, Lowee en Lowie.

      Pim Louis

      Tel nr. 0299-429039

      Mobiel 06-29272193

      Fax nr. 0847-129912

      Datum : 21 mei 1837, akte nr. 23

      Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
      Man : Jan Joseph Louis
      Vrouw : Grietje Jurritsma
      Datum : 6 december 1840, akte nr. 170

      groet Margreet

      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pim Louis" <plouis@...>
      wrote:

      > Lijstgenoten,
      >

      > Mijn onderzoek naar het geslacht Louis te Franeker lijkt dood te lopen..
      Ik
> [...]
      > niet, maar ik speculeer wel met die gedachte. Als het klopt, dan is Joseph
      > Loja dezelfde persoon als Joseph Lowat of Joseph Louis. De overeenkomsten
      > zijn te toevallig:
      >

      > 1. Beiden beoefenen het beroep van tuinman;
      >
      > 2. Beiden hebben een echtgenote Jacoba van den Berg;
      >
      > 3. Beiden hebben een zoon genaamd Johannes.
      >

      > Kan iemand mij een aanwijzing geven waar ik mogelijk verder kan zoeken?
      >

      > MVG
      >

      > Pim Louis
      >

      > Ik lees zowel Nederlands, Duits als Engels

      _____

      Geen virus gevonden in dit bericht.
      Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
      Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3414 - datum van uitgifte: 01/31/11