Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

51407RE: [Friesland-genealogy] Re: Michiel Geyze, Geijse, Giesen, Giezen, Gijsen

Expand Messages
  • Nynke van den Hooven
    Jan 2, 2011
      Johan,



      Zou een vergissing van meneer pastoor kunnen zijn.



      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven



      _____

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens
      johandeinum@...
      Verzonden: zondag 2 januari 2011 20:06
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: Michiel Geyze, Geijse, Giesen, Giezen,
      Gijsen





      Tjongejonge,

      Dit is voor mij echt nog hogere wiskunde! Dit resultaat getuigt van
      ervaring.
      Ik ga regel voor regel na of ik het snap en of ik deze gegevens dus op kan
      nemen in mijn stamboom.
      Wellicht zal ik nog met vragen komen.
      De eerste heb ik al:
      Bernardus (1774)is een zoon van MICHIEL en SUSANNA, terwijl de in 1776
      geboren Matthias weer een zoon is van MICHIEL en zijn echtgenote CATHARINA.
      Hoe kan dat te verklaren zijn? Aangezien een dochter van hem Susanna heet
      zal hij ook een schoonzus Susanna hebben gehad, maar bij haar zal hij toch
      geen kind hebben verwekt?

      Johan

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "reyacta" <mhuisman2@...>
      wrote:
      >
      > -vervolg-
      >
      > even de kinderen op een rij:
      >
      > 1760 Veronica - m Christina Belgarda
      > 1761 Joannes - m Agnes Roeland
      > 1763 Bernardus- m Ida Belgarda
      > 1765 Susanna - m Gritie Adelaar
      > 1767 Bernardus - m Ida Belgarda
      > 1768 Bernardus- m Ida Belgarda
      > 1770 Matthias - m Gettie Siberins
      > 1772 Laurentius - m Agnes Roelands
      > 1774 Bernardus - m Agnes Roeland
      > 1776 Matthias - m Getrudis/Gettie Sibrens
      >
      > Met Johannes x Froukje als ouders voor Michiel kom ik dan hier:
      >
      > Leeuwarden, huwelijken 1715
      > Vermelding: Ondertrouw op 16 november 1715
      > Man : Johannes Gysen afkomstig van Leeuwarden
      > Vrouw : Froukjen Jans afkomstig van Leeuwarden
      > Opmerking : hij is adelborst
      >
      > Leeuwarden, huwelijken 1715
      > Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 december 1715
      > Man : Johannes Gysen afkomstig van Leeuwarden
      > Vrouw : Froukjen Jans afkomstig van Leeuwarden
      >
      > Ida Belgarda is waarschijnlijk Ietje Jans die met Thomas Belgarda 1744
      Koornmarkt rk doopt,
      > en Agnes Roeland-s zou Agnes Frederix (of Jans) x Petrus Roelands kunnen
      zijn - x 1741 Koornmarkt.
      >
      > Ik kan helaas nog geen dopen vinden van Johannes Gysen.
      >
      > N.a.v Adelaar is deze er nog:
      >
      > Leeuwarden, huwelijken 1716
      > Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 november 1716
      > Man : Tiete Adelaar afkomstig van Leeuwarden
      > Vrouw : Willemijntje Gerlofs afkomstig van Leeuwarden
      > Opmerking : getrouwd voor de Rooms Katholieke statie Breedstraat
      >
      > doopt ook als Tiete Sourts.
      > Hij moet eerder getrouwd zijn geweest, anders kunnen Gilles en Susanna
      niet zo snel al trouwen.
      > Van dat eerdere huwelijk zijn enkel 2 dopen Koornmarkt te vinden:
      >
      > Leeuwarden, dopen, doopjaar 1701
      > Dopeling: Siourt
      > Gedoopt op 8 februari 1701 in Leeuwarden
      > Zoon van Tite Siourts en Catharina Norron
      > Aanwezig: Marike Leeuwes
      > Opm.: Doopnaam Severinus
      >
      > Leeuwarden, dopen, doopjaar 1704
      > Dopeling: Aegidius Ignatius
      > Gedoopt op 28 september 1704 in Leeuwarden
      > Zoon van Tite Siourts en Catharina Werau
      > Aanwezig: Egidius Werau
      > Aegidius is latijn voor Gilles/Jilles.
      >
      > groet Margreet
      >
      >
      >
      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "reyacta" <mhuisman2@>
      wrote:
      > >
      > > Dag,
      > >
      > > In die tijd was het katholieke geloof verboden,
      > > en moesten mensen om een huwelijk wettig te maken trouwen voor de
      hervormde kerk- de staatsgodsdienst
      > > of voor het Gerecht.
      > > Hier is de Galileeerkerk de hervormde kerk.
      > > Verder waren in Leeuwarden 5 rk parochies die ook wel staties heten.
      > >
      > > Dat ze rk trouwen en dopen betekent dat in elk geval eentje rk was,
      > > en misschien wel beiden.
      > >
      > > Wat je kunt doen is alle namen van de kinderen op een rijtje zetten,
      > > omdat ze normaliter hun ouders en voorouders vernoemen.
      > > Dus bij dochters zitten er moedernamen tussen.
      > > Bernardus x .... meisjesnaam ... zou dan een passende ouderstel op
      kunnen leveren, zo'n 25 jaar eerder.
      > > Je hebt in elk geval nog een tiende kind in 1774 - Bernardus - vader dan
      Gisen.
      > >
      > > Verder heeft rk peters en meters bij de doop, en dat zijn vaak de broers
      en zussen.
      > > In geval van soldaten of van enige kinderen zijn het echter ook wel eens
      vrienden - of neven en nichten.
      > >
      > > Je kunt ook gewoon alle doopboeken afstruinen met
      > > catharina bernardus par* -
      > > dan krijg je enkel de rk eruit, en geen bergen hervormden.
      > > Eerst Leeuwarden en als je daar geen passende vindt in steeds grotere
      cirkels om L'den heen.
      > > Dat gaat uiteraard sneller als je een moedernaam erbij hebt.
      > > Houd er verder rekening mee dat het doopboek van Het Klooster pas rond
      1745 begint,
      > > dus als ze daar gedoopt is vind je haar niet.
      > >
      > >
      > > Hier m/peteren veelal:
      > > Theodorus Adelaar ovl 1811 en Geertje/Gettie/Geertruy Sieberens ovl 1818
      > > zoon van Gilles Tietes Adelaar x Grietje Hayes/Haies/Hages 1725.
      > >
      > > Ik denk bijna dat Catharina deze is:
      > > Leeuwarden, dopen, doopjaar 1736
      > > Dopeling: Catharina Maria
      > > Gedoopt op 31 januari 1736 in Leeuwarden
      > > Dochter van Bernardus Balster en Siauke Tites
      > > Aanwezig: Catharina Tites
      > >
      > > Susanna is dan latijn voor Siauke/Sjoukje
      > > en het zou de Titus Adelaar-nakomelingen aanwezigheid verklaren.
      > >
      > >
      > > met: Bernardus tietes - vind je dan 3 huwelijksvermeldingen:
      > > Leeuwarden, huwelijken 1735
      > > Vermelding: Ondertrouw op 10 december 1735
      > > Man : Bernardus Abes Bagger afkomstig van Leeuwarden
      > > Vrouw : Susanna Tietes afkomstig van Leeuwarden
      > > Opmerking : hij is soldaat
      > >
      > > Leeuwarden, huwelijken 1735
      > > Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 december 1735
      > > Man : Bernardus Abes Balster afkomstig van Leeuwarden
      > > Vrouw : Siouke Tietes afkomstig van Leeuwarden
      > > zij gestandariseerd tot Sieuwke.
      > >
      > > Leeuwarden, huwelijken 1735
      > > Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 december 1735
      > > Man : Bernardus Abes Balster afkomstig van Leeuwarden
      > > Vrouw : Siouke Tietes afkomstig van Leeuwarden
      > > Opmerking : getrouwd voor de Rooms Katholieke statie Over de Koornmarkt
      > >
      > >
      > > groet Margreet
      > >
      > > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "johandeinum@"
      <johandeinum@> wrote:
      > > >
      > > > Als ik in de database van voor 1811 zoek op Tresoar.nl op de
      zoektermen [Michiel Catharina Bernardus] vind ik de datum van ondertrouw,
      het huwelijk en negen kinderen van mijn voorvader Michiel Gijsen.
      > > > Maar dan houdt het op. Wanneer en waar Michiel is geboren, wie zijn
      ouders waren, ik kan het niet terugvinden. En dat geldt ook voor zijn vrouw
      Catharina Bernardus, waarbij ik veronderstel dat de tweede naam een
      patroniem is (een van de zonen is ook een Bernardus).
      > > > Wat kan ik nog doen om daar achter te komen?
      > > >
      > > > En dan nog iets:
      > > > Ik vind twee vermeldingen van het huwelijk in 1759, waarbij in het ene
      wordt aangegeven dat het huwelijk heeft plaatsgevonden 'voor de Rooms
      Katholieke statie Over de Koornmarkt', in het andere 'in de Galileeër
      kerk'. Ik weet inmiddels dat een statie een schuilkerk is, de naam ervan zal
      dan wellicht de Galileeër kerk geweest zijn. Maar, betekent 'getrouwd voor
      de statie' hetzelfde als 'getrouwd voor de kerk'? En betekent dit dat deze
      voorouders van Rooms Katholieke huize waren?
      > > >
      > > > Ik zie uit naar jullie reacties.
      > > >
      > > > Johan
      > > >
      > > > P.S. 1811-2011, een jubileumjaar voor de Nederlandse achternaam?
      > > >
      > >
      >





      [Non-text portions of this message have been removed]
    • Show all 16 messages in this topic