51393Re: Tjessinga/Tjessema

  • klaaspera
    Dec 31, 2010
      Hallo Irene,

      De probleemstelling is mij niet helemaal duidelijk. Hoe weet jij zo zeker, dat Dirk Klazes Tjessema een zoon is van Klaas Dirks Tjessema en Pytertje Lykles Hornstra? Je hebt zijn doop niet kunnen vinden en bij de twee huwelijken heb je enige twijfel. Heb jij misschien een overlijdensakte van hem gevonden, of blijkt het uit de namen van de kinderen van Dirk?

      Een doop of geboorte van Dirk Klazes Tjessema heb ik ook niet kunnen vinden. Het is wel heel waarschijnlijk, dat het bij het huwelijk van Dirk Tjessema en Aaltje Lelystra om een familielid gaat van Klaas Dirks Tjessema. Daarvoor zijn twee aanwijzingen: de bruidegom komt ook uit Bolsward en hij oefent hetzelfde beroep als zijn vader uit: chirurgijn. Jij vermeldt in jouw mail de ondertrouwversie van dat huwelijk. Er is echter ook nog een trouwversie:

      Bolsward, huwelijken 1783
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 juni 1783
      Man : Durk Tjessema afkomstig van Bolsward
      Vrouw : Aaltje Halbertus Lelystra afkomstig van Scharnegoutum
      Opmerking : mr. chirurgijn

      Gestandaardiseerde namen: DIRK en AALTJE ALBERTS

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1777-1811
      Inventarisnr.: DTB 145

      Verder zou ik ook gaan zoeken naar spellingvarianten van de voor- en achternaam. Zo vond ik een kind van Klaas en Pytertje, waarbij de ouders heel anders worden genoemd:

      Bolsward, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
      Dopeling: Wopke
      Geboren op 4 november 1772 in Bolsward
      Gedoopt op 24 november 1772 in Bolsward
      Kind van Claas Tjesma en Pitje Horenstra

      Dopeling : WOPKE of WOPKJE
      Vader : KLAAS
      Moeder : PIETJE

      Bron:
      Herv. gem. Bolsward, doop 1772-1811
      Inventarisnr. : DTB 140

      Tenslotte vond ik het (waarschijnlijke) overlijden van Klaas Tjessema, waarbij zijn naam opnieuw als Tjesma wordt gespeld:

      Bolsward overlijden/begraven 1779
      Overleden: Klaas Tjesma
      Datum : 25 oktober 1779

      Ontvangen 16-16-0 wegens kistgeld

      Persoon: KLAAS

      Bron:
      Register van de levering van doodskisten en ontvangen kistgeld 1769-1803
      Weeshuis Bolsward
      Inventarisnr. AWB 283
      Raadpleegbaar Gemeentearchief Bolsward

      Met vriendelijke groeten,