      From: Pera <pera@...>
      To: Friesland Genealogy <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Sun, 7 November, 2010 11:46:28
      Subject: [Friesland-genealogy] Schilder Douwe Hansma 1812-1891

      Beste lijstgenoten,

      Er is in 1988 een interessant boek verschenen over het leven van de
      kunstschilder Douwe Hansma. Het boek heet "Douwe Hansma (1812-1891), een
      Sneker uit Dokkum" en is geschreven door Mr. E. van Haersma Buma-van Werkum.
      Via de website www.boekwinkeltjes.nl is dit boek nog steeds te koop.

      Douwe Hansma werd op 22 maart 1812 in Dokkum geboren. Zijn ouders waren
      Reitse Jacobs Hansma en Martha Leenderts Stelwagen. Zij waren doopsgezind.
      Op 24 december 1857 trouwde Douwe Hansma met Weltje Piers Schuurmans.

      In het boek wordt in het kort de familie Hansma besproken. Dat lijkt me
      interessant voor genealogen, die deze familie onderzoeken. Douwe Hansma
      heeft ook veel familieleden en bekenden geportretteerd. De reproducties van
      dergelijke schilderijen kom je in het boek ook tegen. Voor liefhebbers is
      dit boek beslist een aanrader.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera