50900Re: [Friesland-genealogy] fam Vonk

  • Planet
    Oct 28, 2010
      Hallo Nynke,

      Ja dan kan ik zoeken tot ik 1 ons weeg, alhoewel
      ik dan al voor die tijd in een ovl. akte sta.
      En Rein gaf 2 jaartallen en geen aktenr.
      En ik snap zijn vraag nu ook niet meer want uit jouw tekst
      begrijp ik dat de inhoud van de akte ook al bekend is.
      Of zie ik nu iets over het hoofd.??

      Groetjes,
      Cor

      Subject: RE: [Friesland-genealogy] fam Vonk

      Cor,

      Op 13 oktober heb Rein de tekst gegeven van een een geboorteakte uit
      Idaarderadeel van 1846 (blad nr 66).

      Volgens de gegevens op Tresoar zou dat de geboorteakte van een Tjibbe de
      Vries zijn, zoon van Ymkje Klazes de Vries en Ybeltje Tjebbes Ploeg.

      In de akte staat echter:

      ".. gecompareerd, Ymkje Klazes de Vries, oud negenenzestig jaren,
      arbeidster, wonende te Grouw, welke ons heeft verklaard dat op den zevenden
      dezer maand, des middags ten vijf ure, ten haren huize en in hare
      tegenwoordigheid uit Ybeltje Tjebbes Ploeg, schippersche, echtgenoote van
      Johannes Siersma Vonk, oud vierenveertig jaren, schipper, wonende te Leek,
      doch wegens afwezigheid verhinderd is in persoon zelve de aangifte te doen,
      te Grouw is geboren een kind van het mannelijk geslacht verklarende aan
      hetzelve de voornaam te geven van TJIBBE ..etc etc"

      Het gaat hier dus om de geboorteakte van Tjibbe Vonk, zoon van Johannes
      Siersma Vonk en Ybetlje Tjebbes Ploeg.

      Ik heb de transcriptiefout bij Tresoar gemeld en het bovenstaande is
      inmiddels in de Tresoar-brongegevens gecorrigeerd, maar uiteraard wordt dat
      pas op de site zichtbaar als er weer een keer ge-update wordt.

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____