50713RE: [Friesland-genealogy] Jan Klazes de Jong & Leentje van der schuit

    Oct 2, 2010
      Pieke,

      Volgens haar overlijdensakte werd Leentje geboren ca 1786 in Oostermeer
      (Tietjerksteradeel), dochter van Klaas Jans en Doutsen Rinzes. Ze overleed
      in Rottevalle (Achtkarspelen). Jan Klazes de Jong is volgens die akte
      arbeider.

      Jan Klazes de Jong werd (volgens zijn overlijdensakte) ca 1778 geboren in
      Oostermeer (Tietjerksteradeel), zoon van Klaas Jans de Jong en Aaltje
      Jochums. Ook Jan overleed in Rottevalle (Achtkarspelen). Overigens overleed
      hij in 1857, niet in 1875 ;-)

      Dan zou je toch vermoeden dat ze in Oostermeer getrouwd zijn, ook al omdat
      Jan in 1811 in Oostermeer blijkt te wonen. Maar daar is niets te vinden …
      Een zoekactie op Oostermeer 1807 levert alle huwelijken van dat jaar in
      Oostermeer op, maar niet dat van Jan en Leentje. Ook niet in het jaar ervoor
      en ernaZouden ze nooit getrouwd zijn geweest?

      Overigens zijn ook geen dopen te vinden voor Jan en Leentje.

      Wat Jan’s beroep betreft het volgende:

      1812 - arbeider te Oostermeer (geboorteakte dochter Aaltje [1812 te
      Oostermeer])

      1815 - arbeider te Oostermeer (geboorteakte dochter Aaltje [1815 te
      Oostermeer])

      1818 - schipper te Oostermeer (geboorteakte dochter Klaaske [1818 te
      Oostermeer])

      1820 - schipper te Oostermeer (geboorteakte dochter Vroukjen [1820 te
      Wolvega])

      1822 - schipper te Oostermeer (geboorteakte zoon Klaas [1822 te Oldelamer])

      1824 - zoon Jan in Franeker (helaas niet beschikbaar op www.allefriezen.nl)

      1828 - schipper te Oostermeer (geboorteakte zoon Rinse [1828 te Oostermeer])

      1830 - schipper “gedomicilieerd te Oostermeer” (geboorteakte dochter Sijke
      [1830 te Leeuwarden])

      Het is opvallend dat zowel de vader van Jan als die van Leentje Klaas Jans
      heet. Er is nl. geen huwelijk te vinden voor een Klaas Jans met een Aaltje
      Jochums.

      Merkwaardig overigens dat het eerste kind Harmen van Jan en Leentje genoemd
      wordt en niet Klaas.

      Maar goed, het antwoord op je vraag heb ik dus niet kunnen vinden….

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____