50176Re: Sneuper blog update

  • hzijlstra
    Jun 9, 2010
      Hallo Johan,

      Ik denk dat elke grensregio wel een dergelijke mythe heeft. Of dat nu de grens tussen Friesland en Overijssel of Friesland en Groningen is, evenals tussen Nederland en Belgie/Duitsland, enige animositeit zal er zijn. Niet echt bijzonder lijkt me. Het levert wel vaak aardige Volksverhalen op. Kijk er het boek van Waling Dijkstra maar op na: Uit Frieslands Volksleven of de Verhalendatabase van het Meertens Instituut.

      Groetnis, Hans
      http://sneuperdokkum.blogspot.com

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "johanpetermels" <jpmels01@...> wrote:

      > Beste Hans en medespeurders,
      >
      > Met groot plezier weer kennis genomen van alle info die je geeft. Als eerst trok mijn aandacht naar de kaarten van de Friese grietenijen. Deze trof ik in het item "De Krant van Toen database met oude krantenartikelen"
      > Op de kaart van Weststellingwerf zag ik weer het riviertje de Linde.
      >
      > Staat mij bij dat vroeger de "echte Friezen" niet huwden met Friezen "van onder de Linde". Kan iemand mij verklappen waarom dat was?
      > En de Gietersen, lag daar ook een dergelijk fenomeen?
      >
      > Ik ben benieuwd.

> [...]
    • Show all 22 messages in this topic