49904Re: [Friesland-genealogy] Re: opzoek gevraagd - Pieter Menno Heebel - Brouwer

  • sonja neyen
    May 1, 2010
      Hoi
      Nou zo was het niet helemaal hoor
      Na lang zoeken en niets vinden deed ik een stap terug in de zoektocht
      Dat heeft mij wel eens eerder geholpen.
      Heb mij eerst heel lang vastgehouden aan Vorstermans en van Oijen.
      Ik weet alleen niet hoe die aan hun info kwamen vandaar.
      Ben ook wat verder in de fam.Velda gedoken en Kutsch in de hoop een
      aanwijzing te vinden.
      Ben niet zo goed in zoeken te Friesland als jij.
      Jij geeft mij nu info dat Surhuisterveen door Mennonisten is aangelegd ca
      1600, daarvan had ik geen idee.
      Dat er een zekere Minne preekte in Gerkesklooster is al een hele stap
      vooruit.
      Als jij ooit eens wat hier in de omgeving zoekt meld je dan maar, daar ben
      ik beter in dan Friesland.
      Wat is DG?
      Dat er een potje geld was om iemand Priester te laten worden was mij ook
      onbekend.
      Het enige dat ik weet dat is dat hij in Utrecht als Priester is gewijd.
      Ik nam dat aan omdat al de nazaten die ik had gevonden nu niet echt
      onbemiddeld waren en allemaal huwden met
      belangrijke mensen en vroeger huwde ze volgens mij niet met de tuinman of ik
      moet mij weer vergissen.
      Het is echter alleen maar gissen, voor het zelfde geld was Menno wel een
      kind van een arme boer uit Witmarsum
      In 1520 was hij 24 jaar dat is alles wat ik heb gevonden over een datum
      omdat hij toen te Pinjum ging werken.
      Heb gevonden dat dat ca 2 km van Witmarsum ligt.
      Hij verstopte zich later in het huis van Herman en Gerrit Jansz. dat lag 1
      km Zuid Oost van Witmarsum.
      Kon ook niet vinden welk dorp dat dan moet zijn geweest destijds. Daar huwde
      hij destijds Geertruyd Hoyer.
      groet Sonja