49903Re: opzoek gevraagd - Pieter Menno Heebel - Brouwer

  • reyacta
    May 1 4:00 AM
      Hoi,

      Men kan zeggen: ik zie geen bewijs, dus is het niet zo, weg ermee
      of men kan kijken of er een grond van waarheid in zit,
      hoe aannemelijk iets is.
      Hoe groot is de kans dat een nazaat elders in Nederland uitgerekend Gerkesklooster noemt, van alle dorpen die er zijn?
      Is dat toeval, is dat klok en klepel, is dat wishful thinking, is dat interessant doen, is het dan waar? wat is het?

      DG Gerkesklooster viel waarschijnlijk onder Surhuisterveen,
      wat zelf begin 1600 door mennisten ontgonnen en aangelegd is.
      (bron: van der Aa).

      Uit lidmaten boek Feanster mennisten:

      740 Minne N.
      [bron: `Surhuisterveen, een dorpsstudie' door A. Tjoeker (1947), pagina 23:
      Was Gabbe Paulus in 1643 te Surhuisterveen begraven, zijn opvolger is misschien een zekere Minne geweest, die in die dagen te Gerkesklooster preekte."

      http://www.doopsgezindsurhuisterveen.nl/naamlijst_leden_1570___1730.htm

      Is die Minne nu via overlevering (=doorvertelde familiegeschiedenis) bij een nazaat terecht gekomen, die het Vorsterman vertelde?
      (Ik neem tenminste aan dat hij een nazaat/nazaten gesproken heeft. Hij heeft het niet uit de krant, denk ik.
      Is hij daarbij naar Friesland gereist, voor de meest betrouwbare,
      of heeft hij een 'emigrant', want ze zwermen half nederland door - gesproken?.

      of hadden de diverse nazaten tijdens hun studies DG bestudeerd,
      wat ik me bij de dominees nog wel voor kan stellen,
      ik heb het niet nagekeken op wie er zelf weer DG werd,
      en is hij door hun eigen verhalen heengeweven?
      Of heeft Vorsterman zelf, die allerlei bronnen op een rijtje zette gezien zijn andere boeken, en die de DG geschiedenis dus zal kennen, hem eraan geknoopt?
      Hoeveel DG geschiedenis was er destijds in omloop,
      hoe bekend/beroemd was Surhuisterveen/Gerkesklooster,
      en hoe groot is de kans dat je 1 naam onthoudt?

      De precieze data kunnen trouwens uit een familiebijbel of -boekje komen,
      er zijn meer families waar de 5e generatie eens alles op is gaan schrijven en getracht heeft van alles te achterhalen.
      Soms zijn die boekjes bewaard, in archieven of nog steeds bij nazaten,
      en soms zijn ze toch gesneuveld.

      O, nog uit een eerdere discussie:
      "hij was geen arme boer, die worden geen priester".
      We hadden hier laatst 500 jaar Geertruids-leen,
      dat is een soort fonds ingesteld om arme mensen te kunnen laten studeren.
      Er zijn 50 van zulke lenen/fondsen in Friesland, de een wat ouder dan de ander,
      soms algemeen en soms idd specifiek voor priester/dominee opleidingen.
      Kerken hadden zelf ook wel potjes geld achter de hand, om nieuwe aanwas te kunnen bekostigen.

      groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

      > Hoi,
      >
      > Iemand wees me op eerdere discussies hierover:

      > In het burgerboek staat niet meer dan die korte notitie,
      > maar ik vind het nu wel heeeeeeeeeeeeeel toevallig dat hij uit Gerkesklooster komt.
      > Het ligt alleen niet in Kollumerland, zoals het boek zegt, maar in Achtkarspelen, daar wel vlak bij.
      > Mogelijk kwamen ze daarvoor uit Kollumerland?

      KNIPKNIP
    • Show all 30 messages in this topic