48507Re: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen

  • Cor
    Oct 7, 2009
      Jan,

      aan de Terhensterdijk (Akkrum-Terhorne) staat in de Topogr. atlas 2001enkele
      gebouwen en dat heet Jinshuzen.
      En daar zal Wikipedia op doelen.
      De konklusie moet zijn dat er 2 x Jinshuzen is.
      Niet geheel onfries gezien Oudega en Nes wat hier ook vaker voorkomt.

      In beide atlassen kon ik niet in de index broek..... vinden.
      Dus geen Broekster....
      Alleen Broek maar dat doet verder hier niet ter zake.

      Nogmaals, ik twijfel niet aan jouw plaatselijke kennis van Oldeboorn.

      Cor.

      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen

      Hallo Cor,

      Ik heb 22 jaar in Oldeboorn gewoond.en weet precies hoe het er daar voor
      staat.

      Bovendien heb ik niet geschreven over Broek , maar over het gehucht
      Broeksterhuizen, eigenlijk Broekster Huizen , dat eeuwen geleden ten N van
      Oldeboorn lag.Overblijfsel is nu nog de Broekhuisterweg op een heel andere
      plaats in Oldeboorn.Andere gehuchten binnen het gebied van Oldeboorn zijn
      Jinshuzen, door niet- Friezen vertaald tot Henshuizen, zelfs de vorm
      Henswoude bestaat.Dan zijn er nog Poppenhuizen en Warniahuizen,Lekkerterp
      ,Easterboarn.

      In dezelfde tijd van de Broekster Huizen stamt ook nog het eveneens
      verdwenen

      Nijehûs.Je kunt van mij gerust aannemen, dat Wikipedia hier wel erg fout
      zit.

      Jan Dijkstra

      Hallo allemaal,

      Jinshuzen is een buurtschap onder Oldeboorn. Het ligt aan de Leppedyk

      en het Betonpaad.Mij voorouders hebben er waarschijnlijk al voor 1640

      gewoond. Er wordt verondersteld dat de naam Eenshuistra is afgeleid van

      Jinshuzen .(Henshuizen misschien plaatselijke uitspraak van Eenshuizen ?)

      Zie ook de vroegere buurtschap Broekster Huizen,nu Broekhuizen genoemd.

      Bijv. Broekhuisterweg in Oldeboorn.Henshuizen ligt aan twee bochten in de
      Boorn.Op twee hoeken dus. Daarom heb ik een flauw vermoeden dat Henshuizen
      vroeger misschien Hernshuizen is geweest.Aan de uitspraak verandert dit
      niets en het friese woord voor hoek is herne.Zie Terherne.

      Vr.gr.
      JanDijkstra
      .
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen

      Dag Cor,

      Wikipedia zegt het volgende;
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Henshuizen

      Het is kort, maar een beginnetje.

      Gr, Johan

      Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

      database 4486 (20091007) __________

      http://www.eset.com
    • Show all 15 messages in this topic