48504Re: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen

  • Cor
    Oct 7 2:55 AM
      Goedendag Jan,

      Noord van Oldeboorn vind ik wel Henswoude in de topogr. atlas van 2001
      en in die van 1855.
      Broek...... in geen van beide.
      Alleen Broek maar dat is N.W. van Joure.
      Maar omdat ik het niet kan vinden, is jouw verhaal nog niet fout !!!.
      Dank voor de reaktie.

      Cor.

      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen

      Hallo allemaal,

      Jinshuzen is een buurtschap onder Oldeboorn. Het ligt aan de Leppedyk

      en het Betonpaad.Mij voorouders hebben er waarschijnlijk al voor 1640

      gewoond. Er wordt verondersteld dat de naam Eenshuistra is afgeleid van

      Jinshuzen .(Henshuizen misschien plaatselijke uitspraak van Eenshuizen ?)

      Zie ook de vroegere buurtschap Broekster Huizen,nu Broekhuizen genoemd.

      Bijv. Broekhuisterweg in Oldeboorn.Henshuizen ligt aan twee bochten in de
      Boorn.Op twee hoeken dus. Daarom heb ik een flauw vermoeden dat Henshuizen
      vroeger misschien Hernshuizen is geweest.Aan de uitspraak verandert dit
      niets en het friese woord voor hoek is herne.Zie Terherne.

      Vr.gr.
      JanDijkstra
      .
      Subject: [Friesland-genealogy] Re: jinshuzen