46814RE: [Friesland-genealogy] Wie heeft hiervoor een verklaring?

  • Buisman
    Feb 5, 2009
      Jan, wanneer de doop niet op de geboortedag kon gebeuren, dan wordt er meestal in Katholieke doopboeken de geboortedatum erbij gezet.

      Als het kind dreigde te overlijden voor de officiële doop, dan werd er ’n nooddoop gehouden (dit kon iedereen doen als ze maar RK waren)

      Ook dit werd er meestal bijgeschreven.

      Dus je kunt er inderdaad vanuit gaan dat geboorte en doop op dezelfde dag viel.

      Tegenwoordig is dit niet meer het geval, er is ’n beetje rek in gekomenJ

      Groet,

      Jos Buisman