      Overleden: het kind van Gerrijt Hilles
      Datum : 4 juli 1794

      Ontvangen 2-6-0 wegens kistgeld

      Persoon: GERRIT HILLES

      Bron:
      Register van de levering van doodskisten en ontvangen
      kistgeld 1769-1803
      Weeshuis Bolsward
      Raadpleegbaar Gemeentearchief Bolsward
      Inventarisnr. AWB 283

      Wijzigingsdatum: 24-07-2008

      Met vriendelijke groeten,

      Sietze Elsinga
      www.elsinga-s.nl

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Nynke van den Hooven"
      <nynkevandenhooven@...> wrote:

      > Jan,
      >
      > Het is de vraag waarom de opmerking m.b.t. de datum wordt vermeld.
      Is dat een opmerking van de bewerkers van het doopboek die het
      merkwaardig vonden dat twee kinderen van hetzelfde echtpaar 6 maanden
      na elkaar werden gedoopt?

      > Een tweede kind van dezelfde ouders dat 6 maanden na de doop van een
      vorig kind wordt gedoopt zou een prematuur geboren kind geweest moeten
      zijn, tenzij het vorige kind pas een aantal maanden na zijn geboorte
      is gedoopt.

      > In ieder geval overlijdt op 6 juli 1794 'een kind van Gerrit Hilles":
      > Bolsward overlijden/begraven 1794
      > Overleden: een kind van Gerryt Hilles
      > Datum : 6 juli 1794
      > Plaats : Bolsward
      >
      > Dat zou de eerstgenoemde Hotse kunnen zijn, maar helaas wordt zijn
      naam niet genoemd. Maar het lijkt in aannemelijk dat de eerste Hotse
      is overleden, anders had een volgend kind die naam niet gekregen. Er
      is in ieder geval geen overlijden/begraven van een tweede kind in 1794.
      > Bij de naamsaanneming van 1811 heeft Gerrit Hilles (van Vellinga)
      uit Bolsward kinderen, waaronder een 15-jarige Hotsze.
      > Hotse Gerrits van Vellinga overlijdt in augustus 1844 op 49-jarige
      leeftijd. Dat lijkt te bevestigen dat hij de in oktober 1794 gedoopte
      Hotse was.

    • Show all 14 messages in this topic