46776Re: wie kan mij helpen

  • johanpetermels
    Feb 1, 2009
      Dag Auke,

      Ik vond onderstaand op internet, nog geen bewijs, maar toch..
      http://familytreemaker.genealogy.com/users/v/o/n/Ivan-D-
      Vonk/PDFGENE28.pdf

      Groet, Johan

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "genealogie"
      <genealogie@...> wrote:

      > Dit is de eerste keer dat ik met een vraag kom. Ik volg jullie
      al meer dan en jaar. Ik ben bezig met de genelogie van de
      Spyxma/Spijksma/Spieksma familie. We komen van oorprong uit
      Friesland en daar leven nog erg veel. Tevens zit er een tak in
      Limburg/Brabant. Kort geleden kreeg ik een vraag die ik niet kon
      beantwoorden, en vorige week kwam ik op Genlias een trouwakte tegen
      die zelfde vraag behelst. Het betreft de volgene akte. Burgerlijke
      stand - Huwelijk
> [...]
      > Gemeente: Zaandam
      > Soort akte: Huwelijksakte
      > Aktenummer: 31
      > Datum: 18-05-1828
      > Bruidegom Dirk Otte
      > Leeftijd: 25
      > Geboorteplaats: Zaandam
      > Bruid Willempje Vonk
      > Leeftijd: 25
      > Geboorteplaats: Zaandam
      > Vader bruidegom Cornelis Otte
      > Moeder bruidegom Neeltje Cardinaal
      > Vader bruid Tijmen Vonk
      > Moeder bruid Aaltje Willems Spieksma
      > Nadere informatie beroep bg.: pelder; beroep bruid:
      werkster

      > De akte geeft verder aan dat Aaltje (de moeder van de bruid)
      rond 1760 in Leeuwarden geboren moet zijn. Alleen volgens mijn
      gegevens waren er toen helemaal geen Willem
      Spijksma's/Spyxma's/Spieksma's op de wereld en waren er helemaal
      geen Spijksma's/Spyxma's/Spieksma's in Leeuwarden. Ik heb ook op
      tresoar gezocht, maar behalve deze trouwakte en een trouwakte uit
      1813 waar ze ook moeder van de bruid is zij het met en andere vader,
      maar dat kan, vind ik niets van haar. Ook niet in Leewarden op
      Aaltje Willems.