46772Re: [Friesland-genealogy] lammert geert laanstra

  • S. Wagenaar
    Feb 1 4:40 AM
      Hallo Wiebe,

      Ik neem aan dat niet alles wat je noemt uit de notariële gegevens op
      tresoar.nl komt. De gegevens die je noemt kende ik al, maar om mijn
      antwoord op jouw eerdere vraag niet te ingewikkeld te maken had ik deze
      achterwege gelaten. De summiere gegevens op tresoar.nl lenen zich niet
      voor al te stellige conclusies. Eigenaren zijn niet altijd bewoners.
      Soms treedt iemand als koper op namens een of meer andere personen.
      Zoiets blijkt vaak pas als je de verkoopakte raadpleegt. Vanaf 1850 heb
      ik in het bevolkingsregister de bewoners kunnen verifiëren. Anne Geerts
      Laanstra heeft tot 1850 inderdaad in hetzelfde huis gewoond als Anne
      Hendriks Piekstra. Ook klopt het dat Geert de Haan en Aagje Piekstra bij
      Anne Hendriks in kwamen wonen. Maar dat stond al op mijn website beschreven.

      Van het jaar dat Lammert Geerts en Antje Romkes het huis op de hoek van
      het West en de Turfloane hebben gekocht ben ik niet zeker. De bronnen
      die ik heb spreken elkaar tegen. Daardoor is het onduidelijk of ze in
      Augustinusga wel steeds op dezelfde plek hebben gewoond. Het laatste
      punt dat je noemt is niet juist. Het koopcontract van 1921 gaat niet
      over mijn overgrootvader Geert Geerts de Haan, maar over mijn
      grootvader, die ook Geert (Geerts) de Haan heette. Dit huisje stond aan
      de Heawei. Ik weet niet precies wanneer mijn overgrootouders uit het
      huisje aan het West zijn vertrokken. Begin jaren dertig woonden ze er in
      ieder geval nog, maar in 1937 niet meer.

      Met vriendelijke groeten,

      Sake Wagenaar