      From: "Buisman" <buisman@...>
      To: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Sent: Wednesday, January 07, 2009 10:23 AM
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] de naam soetje

      Sonja, als Soetje van Sofia afkomt, hoe zit het dan met de mannennamen:
      Soet, Soeke, Soast?

      Volgens mij is Soetje de vrouwelijke variant van deze namen.

      Ik Z.Afrika heeft men ook nog de naam Soekie, maar dat schijnt Suzanna te
      zijn.

      Sijtje, Seijtje en Soutje komen van Suzanna.

      Sientje komt van de namen Gesina en Francina.

      Ieke, Yke, Eijke, Eike komt van Ige en zijn eigenlijk mannennamen die ook
      wel n's voor vrouwen werden/worden gebruikt.

      Ige komt waarschijnlijk af van Idger.

      (Spreek Ige maar n's op z'n Frysk uit en je hoort vanzelf de afkomst van
      Ieke, Yke, etc.)

      m.vr.gr.,

      Jos