      From: riavansonnen@...
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Thursday, January 01, 2009 7:18 AM
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Fokke Kortlang van Harlingen

      Goedemorgen,
      Van mij ook voor iedereen een gelukkig en gezond 2009 toegewenst.
      Ik had een link van 's Heerenloo doorgegeven, maar ik heb het idee dat deze uiteindelijk niet te gebruiken was.
      's Heerenloo is een instelling voor gehandicapten waar een Fokko Kortlang de grondlegger was.
      Over hem is een boekje uitgegeven en dat las ik op het werk, terwijl ik net daarvoor je vraag gelezen had. Onderstaand geef ik dan uiteindelijk maar even de tekst van het stukje.
      Ik weet niet of de naam Fokko in een familie Kortlang vaker voorkomt, maar dan zou het toch een hele grote kans zijn dat het familie is denk ik. Dus als je dan de verdere voorouders zoekt van jouw Dirk Kortlang dan zou het gegeven dat het geslacht Kortlang uit Oldenburg in Noord-Duitsland komt ook van jou van belang kunnen zijn.

      Ik heb het boekje zelf niet, maar ik dacht dat ik met onderstaande misschien van dienst zou kunnen zijn.

      Groeten, Ria

      Fokko Kortlang: Bouwheer in de zorg

      Ermelo, 30 december 2008 door redactie

      De gemeente Ermelo leek het een paar jaar geleden een mooi plan om boekjes samen te stellen over de plaatselijke helden van weleer. In nauwe samen-werking met de Oudheidkundige Vereniging Ermeloo, ontstonden diverse biografieën.

      Deel één kon eigenlijk maar over één persoon gaan: Fokko Kortlang. Wie kent de Fokko Kortlanglaan in Ermelo namelijk niet? Maar wie was Fokko Kortlang zelf eigenlijk? Auteur Henk Beltman schreef het informatieve boek: 'Fokko Kortlang: Bouwheer in de zorg'.

      Kortlang werd in 1856 geboren in Velp, als nazaat van het geslacht Kortlang uit Oldenburg in Noord-Duitsland. Hij oefende het beroep van architect uit, alvorens hij in de zwakzinnigenzorg belandde. Volgens de overlevering omdat hij daarin zijn levenstaak zag.

      Kortlang nam als secretaris zitting in de stichting die de oprichting van 's Heeren Loo inluidde. Ze noemden die: 'Vereniging tot opvoeding en verpleging van idioten en achterlijke kinderen'. In februari 1891 startte 's Heeren Loo in Ermelo met twee jongens. Kortlang en zijn vrouw zagen in de pioniersjaren de inrichting snel groeien tot 327 bewoners in 1909. De bewoners waren allen verstandelijk gehandicapt en onopgevoed, veelal verwaardloosde kinderen uit de lage milieus van de grote steden.

      Kortlang was als directeur van 's Heeren Loo een strenge, gereformeerde man. Voor zichzelf, maar ook voor anderen. Onder zijn leiding groeide 's Heeren Loo sterk. In 1903 werd Groot-Emaus aangekocht. Aldaar werden kinderen die moeilijk konden leren en gedragsproblemen hadden ongebracht. In 1911 volgde Lozenoord, voor de opvang van zwakzinnige meisjes. In 1925 stopte Kortlang na 34 jaar als directeur van 's Heeren Loo. Hij overleed op 11 juni 1927.

      Fokko Kortlang: Bouwheer in de zorg
      Auteur: Henk Beltman
      Isdn: 90-70150-70-0
      Uitgave RegioBoek