45226Frans Franzen Boomsma (was Re: [Friesland-genealogy] Wie kan mij een antwoord geven)

    Sep 23, 2008
      Feike,

      Misschien zit het als volgt in elkaar.
      Als kind van een ongehuwde moeder kreeg Frans de familienaam van zijn
      moeder. Door hem de voornamen Frans Franzen Boomsma te geven heeft moeder
      Antje vermoedelijk duidelijk willen maken wie de vader van haar zoon was.

      In mei 1822 trouwt ene Frans Ulbes Boomsma in Menaldumadeel. Heel misschien
      was hij de vader van de in december 1822 geboren Frans.
      Toen Antje merkte dat ze in verwachting was, was Frans Boomsma vermoedelijk
      net getrouwd . Een huwelijk met de vader van het kind was niet meer
      mogelijk, maar door het kind naar zijn biologische vader te noemen en er als
      voornamen het volledige patroniem met achternaam achter te zetten maakte ze
      voor iedereen duidelijk wie de vader was.

      Kennelijk gebruikte Frans de familienaam Boomsma in het dagelijks leven en
      gaf hij z'n kinderen ook 'gewoon' met die familienaam aan.
      Legitimatieplicht bij het aangeven van geboortes was kennelijk nog niet
      uitgevonden :-) Maar bij zijn huwelijk moest hij (een afschrift van) de
      geboorteakte overhandigen waarin hij staat vermeld als Frans Franzen Boomsma
      Feenstra en dus staat dat in de huwelijksakte. Degene die de akte heeft
      opgesteld heeft vervolgens de naam Boomsma maar weggelaten.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven

      Van: Johannes Zwart
      Datum: 23-9-2008 12:35:33
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

      Hallo FEIKE,

      Ik denk dat je daarvoor de geboorteakte van Frans in moet kijken, of
      misschien is de moeder van frans na de geboorte met een boomsma gehuwd en
      heeft hij de jonge frans later als de zijne erkend / gewettigd tijdens het
      huwelijk, ikl noem zo maar wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, groetnis
      johan