45035Re: Naamsaanname 1811

  • Klaas Bylsma
    Sep 3, 2008
      Beste Onno en Judith:

      Het gebeurde ook wel dat een getrouwde vrouw, die niet weduwe was,
      zijn eigen achternaam heeft gekozen. Ik heb voorouders waar dat is
      gebeurdt:

      Lolkjen Ages, vrouw van Rommert Bokes de Vries, heeft de achternaam
      Aagsme gekozen (haar moeder, die was weduwe, heeft de naam Hinkes
      gekozen, maar haar twee broers hebben een andere naam gekozen: van
      der Meer!):

      Balk, deel 1 folio 29
      Vries, Rommert Bokes de, Lolkjen Ages Aagsma, Nijemirdum
      Kinderen:
      Boke 18, Sondel, Age 17, Hendrik 13, Trui 11, Mieke 7, Tietie 4

      Balk, deel 1 folio 29 verso
      Aagsma, Lolkjen Ages, Nijemirdum
      Kinderen:
      Boke 18, Age 17, Hendrik 13, Trui 11, Mieke 7, Tietje 4 Vgl: Rommert
      Bokes de Vries

      Balk, deel 3 folio 77 verso
      Hinkes, Age Johannes weduwe, Trui Jans, Sondel
      Kinderen:
      Lolkjen 45, Nijemirdum, Jan 43, Wijckel, Johannes 39
      Kindskinderen:
      Boke 18, Sondel, Hendrik 13, Age 17, Trui 11, Mieke 7, Tietie 4,
      (kinderen van Lolkjen en Rommert Bakes de Vries );
      Kindskinderen:
      Age 12, Willem 11, Mieke 9, Hylk 7, Johannes 4, Trui 1, (van Jan en
      Jantien Willems)

      Akke Joostes, een zuster van mijn voorouder, was nog niet getrouwd in
      1811; zij heeft de achternaam van der Hoek gekozen (net zoals haar
      oudere broer):

      Joure, deel 1 folio 100
      Hoek, Akke Joostes van der

      Klaas Bylsma