44692Re: Bredere betekenis van het woord NEEF ?

  • richardvanschaik
    Aug 4, 2008
      Bert de Boer wrote:

      > Transportakte 1744 Oost-Vlieland:
      > Frerik Cornelis Noorman te Vlieland heeft in opdracht van zijn neef Eelke Gerrits te
      Buiksloot een huis verkocht
      > aan Dirk Douwes de Boer en diens neef Dirk Cornelis de Boer, beiden te Vlieland.
      > Met het woord NEEF wordt in het algemeen de verwantschap bedoeld met een zoon van
      een broer of zus of van een oom of tante.
      > Vraag:
      > Het woord neef kent naast de bovengenoemde meerdere betekenissen (bron on-line
      WNT).
      > Omdat het woord neef hier in een akte wordt gebruikt, vermoed ik dat in beide gevallen
      de bovengenoemde verwantschap wordt bedoeld.
      > Of zijn er wellicht toch varianten denkbaar.

      In de Nederlandsche Leeuw staat een geval beschreven uit de 16e eeuw, waarin in een
      akte de ander neef genoemd wordt. Voor de band tussen de twee moet je dan 5
      generaties omhoog en weer evenzoveel generaties terug naar beneden. Er blijken dan
      vanuit de gemeenschappelijke voorouder vier verschillende takken met eigen achternaam
      te zijn ontstaan die later in de 17e eeuw meer vast in gebruik is.

      Groeten,
      Richard
    • Show all 5 messages in this topic