44674Re: verroepen!

  • J. de Boer
    Aug 3, 2008
      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P.Steven Muetstege"
      <muetstege@...> wrote:

      > "verroepen" staat wel beschreven in het Middelnederlandsch
      > Handwoordenboek:
      > Verroepen, verroupen, zw, ww, trans. en intr,-
      > - I. Trans. A. Met ver- in de beteekenis eener versterking.
      > Hetz. Als roepen. 2) met roepen bereiken, zich door roepen iemands
      hulp
      > bezorgen. 3) boete v., onz. bet.
      > B. Met ver- in de pejoratieve bet. 1) Met den acc. Der zaak. Door
      > schreeuwen verstoren. 2) met den acc. Van den persoon. Verwenschen,
      > uitschelden,
      > - II. Intr. Een geschreeuw aanheffen.

> [...]

      Tja, maar dit lijkt me toch wel een iets andere betekenis, die niet
      echt van toepassing is in dit verband ;)
      Ik stel me tenminste niet voor dat deze predikant onder luid protest
      naar zijn nieuwe bestemming werd gebracht.
      Dus wat betreft je vraag "Draagt dit ergens toe bij?", nou nee, maar
      het zal wel als geintje zijn bedoeld.

      Overigens lijkt me met een beetje taalkundige fantasie die
      lettegreep "ver" een beetje verwant aan die in veranderen of
      verplaatsen en niet zo zeer in ver weg. Een zeer naburige plaats had
      nl. ook gekund.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
    • Show all 8 messages in this topic