44672Re: [Friesland-genealogy] Bredere betekenis van het woord NEEF ?

  • Cor
    Aug 3, 2008
      Hallo Bert,

      Laten we de akelige steekmuggen maar buiten beschouwing.!!!
      1. Neven zijn de zonen van:
      2 broers, of van 2 zusters of van een broer en een zus.
      2.Mijn oom (broer van mijn moeder) sprak mij OOK aan als zijn neef.
      Vond dat wel vreemd, omdat zijn zonen ook mijn neven zijn.
      Maar het was een intelligente man, dus het zal wel zo zijn.

      Voor de dames onder ons:
      Voor neef kan ook nicht geschreven worden.

      Gegroet, Cor Seinstra

      Subject: [Friesland-genealogy] Bredere betekenis van het woord NEEF ?

      Transportakte 1744 Oost-Vlieland:
      Frerik Cornelis Noorman te Vlieland heeft in opdracht van zijn neef Eelke
      Gerrits te Buiksloot een huis verkocht
      aan Dirk Douwes de Boer en diens neef Dirk Cornelis de Boer, beiden te
      Vlieland.
      Met het woord NEEF wordt in het algemeen de verwantschap bedoeld met een
      zoon van een broer of zus of van een oom of tante.
      Vraag:
      Het woord neef kent naast de bovengenoemde meerdere betekenissen (bron
      on-line WNT).
      Omdat het woord neef hier in een akte wordt gebruikt, vermoed ik dat in
      beide gevallen de bovengenoemde verwantschap wordt bedoeld.
      Of zijn er wellicht toch varianten denkbaar.
      Groet,
      Bert de Boer
    • Show all 5 messages in this topic