      > VERROEPEN naar IJselmonde,
      > deed zijn afscheidsrede,
      > 13-10-1771 en vertrok naar
      > Vlissingen,in 1779 naar Middelburg,
      > waar hij overleden is [1827].
      > Wat betekend ''verroepen''exact?
      > Gr. Appy.

      Hallo Appy,
      In de Hervormde kerk is het altijd gebruik geweest dat een kerkelijke
      gemeente die een predikant zocht ging zoeken in andere gemeenten. Als
      ze iemand vonden "naar hun smaak" volgde natuurlijk de formele vraag
      aan zo'n predikant of hij eventueel zou voelen voor die andere
      gemeente. Deze procedure noemde men een beroep. Ongetwijfeld zijn
      beide woorden "beroep" en "geroepen" dus in dit opzicht aan elkaar
      verwant.

      Met vriendelijke groet,
      Jan de Boer
    • Show all 8 messages in this topic