44304RE: [Friesland-genealogy] Re: ouders gezocht

  • Martin van der Bij
    Jul 5, 2008
      Klaas, Nynke,

      Bedankt voor de reacties/suggesties.
      Jacob Foppes en Klaaske Dirks lijken te passen in dit plaatje, maar net niet
      helemaal, zoals Nynke ook al aangaf. Het jaartal past net niet, en Huizum
      ligt (voor die tijd) misschien net te ver uit de buurt. Bovendien komt het
      patroniem Dirks in de vernoemingenen ook nergens terug.

      Ook in het register voor naamsaanname is Foppe Jacobs de Haan onvindbaar. Is
      dit register compleet?

      Ik heb ook nog een zevende kind: Jan Foppes, geb 23-7-1835. Daarnaast heeft
      Sytske ook nog twee kinderen gekregen die de achternaam "van der Bij"
      dragen:
      Anne, geb 22-12-1838
      Sytse, geb 22-7-1845

      Van Anne is mij bekend dat de geboorteaangifte is gedaan door.... Foppe
      Jacobs de Haan:""Foppe Jakobs de Haan oud vijftig jaren van beroep arbeider
      wonende te Optwijzel in deze Grietenij. welke ons heeft verklaard dat op den
      twee en twintigsten der tegenwoordige maand December des voordemiddags ten
      zes ure Sytske Jans van der Bey zonder beroep wonende te Optwijzel gemeld
      aldaar, in zijne tegenwoordigheid, is bevallen van een kind, van het
      mannelijke geslacht, aan welk kind hij comparant verklaard de voornaam van
      Anne te geven."

      Hieruit zou je kunnen concluderen dat de relatie tussen hen nog stand hield.
      Maar waarom kregen de laatste twee kinderen dan niet de achternaam De Haan?
      Een aantal mogelijkheden zijn natuurlijk makkelijk te bedenken. Of zou Foppe
      zijn "vergeten het kind te erkennen". Is dat mogelijk?

      Martin