      From: Ernst-Jan Munnik
      To: friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Sent: Tuesday, July 01, 2008 5:50 PM
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën

      Dag Rienk,

      Ik geloof zelf ook helmaal niets van die vermeende Franse origine, ik vond het alleen aardig dat dit verhaal kennelijk in meerdere takken circuleert. Maar ik geloof ook niet zo heel erg dat de naam eerst "Gaalje" zou zijn geweest, en later pas "van der Galiën", zoals je ook wel 's hoort. Immers, men is na 1811 wel erg consequent in het hanteren van de laatste variant, en "Gaalje" kennen we alleen uit de twee aktes van naamsaanname. Wel, Siebe Sjoerds ondertekent de akte zelf niet (kan niet schrijven) en Sjoerd Siebes ondertekent alleen met "Sjoerd Sybes", zonder achternaam. Pogingen om de naam te verklaren zouden m.i. dus in eerste instantie uit moeten gaan van "van der Galiën" en niet van "Gaalje".

      Overigens, volgens de Nederlandse Familienamen Databank van het Meertens Instituut (http://www.meertens.knaw.nl/nfd/) zou "Gaal" komen van de voornaam Gaal (Galo); "van Gaal" van een gelijknamig gehucht bij Schaijk in Noord-Brabant; en "van Galen" behalve van ditzelfde gehucht, mogelijkerwijs ook van Gahlen, een plaats tussen Wesel en Dorsten, op de grens van Rheinland en Westfalen.

      Gezien het "van der" ligt het dan wellicht toch niet erg voor de hand dat het om een patroniem zou gaan, ook al bestaat in het Fries een soortgelijke voornaam (Gale, en in Groningen komen Galie, Gaalie en Gaalje wel voor als voornamen). Je zou eerder denken aan een toponiem. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar die plantennaam, kun je daar misschien iets over zeggen?

      Groeten,

      Ernst-Jan

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.comFrom: RienkdeBoer@...: Tue, 1 Jul 2008 11:29:35 +0200Subject: Re: [Friesland-genealogy] Re: Van der Galiën

      Ernst-Jan,Het verhaal dat van der Galiën's uit Frankrijk komt ontleend ment aan het plaatsje Galien in Frankrijk.Hier is onderzoek naar gedaan en er zijn geen mensen uit deze plaats naar het noorden gegaan.Er zijn ook nog andere theorieën, oa een plantennaam waar ook de naam Gaal en van Gaal vanaf geleid zijn.Groeten Rienk-- Mijn Postvak In wordt beschermd door SPAMfighter.27721 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.Download de gratis SPAMfighter via deze link: http://www.spamfighter.com/lnl%5bNon-text portions of this message have been removed]