      Van: "fokko kloostra" <fokko_kloostra@...>
      Aan: <Friesland-genealogy@yahoogroups.com>
      Verzonden: woensdag 18 juni 2008 13:23
      Onderwerp: AW: [Friesland-genealogy] Re: Wytske Jacobs uit Oostermeer

      Naar aanleiding van gegevens van Jansma, zal ik eerst even de speciecohiers
      raadplegen.
      Verschillende kwartierstatenboeken zijn op Tresoir en zijn nog te koop.
      Mogelijk is er iemand op het Forum van Tresoir die het boek in zijn bezit
      heeft en je de gegevens kan verstrekken.
      Welk kwartierstatenboek weet ik niet, maar je kunt er bij vermelden dat het
      vermeld wordt in het boek Inwoners voor 1811 in Tietjerksterdeel van
      P.Nieuwland. (kwartierstaat nr 387)
      Foto is inmiddels gemaakt, graag je e-mailadres dan kan ik hem op sturen.
      Kijk ook eens op de website van Eastermar, daar staan ook gegevens en foto's
      op van het Waltsje.
      Zij en haar kinderen was erfgenaam van Johanna Johannes, (overleden 23 juni
      1789, laatst wonend te Oostermeer.) in 1790 waren Willemke en Wytske nog
      minderjarig. volgens de Acte TIE W: nummer ontbreekt, maar mischien kunnen
      ze je op tresoir nmeer vertellen, in deze acte moeten meer gegevens van de
      kinderen staan.
      Voor Okke
      Bakker Wijnsma woonde op nr 33, de bakkerij is opgeheven, Ze wonen nu aan
      het Hof in Oostermeer. ze hebben de Supermarkt in Oostermeer gekocht en
      verkopen daar nu ook brood, Het brood wordt nu gebakken in Harkema.
      In de voormalige bakkerij is nu een tweede hands zaakje.
      groetjes fokko

      From: blauwe- parel To: friesland-genealogy @yahoogroups. com Sent: Monday,
      June 16, 2008 7:49 AMSubject: RE: AW: [Friesland-genealog y] Re: Wytske
      Jacobs uit OostermeerDag Fokko, Ik sta werkelijk paf van al de gegevens die
      je stuurde! Zoals Klaas in een ander bericht al schreef, lijkt dit goed aan
      te
      sluiten bij mijn gegevens. Wytske's eerste dochter heette Yebeltje, haar 2e
      zoon heette Rinse. Dus datzit wel goed. Wat bedoel je met (knip) Ybeltje
      Carstjens, zie kwartierstaat nr 387 (knip). Waar is die kwartierstaat te
      zien? Fokko heel heel erg hartelijk dank voor al je moeite, en Klaas voor
      het meezoeken. Met jullie hulp ben ik weer verder gekomen. Margaret To:
      Friesland-genealogy @yahoogroups. comFrom: fokko_kloostra@ yahoo.comDate:
      Sun, 15 Jun 2008 01:42:20 -0700Subject: AW: [Friesland-genealog y] Re:
      Wytske Jacobs uit Oostermeer Margaretuit inwoners Tietjerksteradeel
      voor1811Wytske Jacobs, huwt Dirk Willems; woont 1761 te Oostermeer, later te
      Surhuisterveen; haar kinderen in 1789 erfgenaam van Johanna Johannes en
      Rinse Jacobs.Rinse is dus haar broerRinse Jacobs, zoon van Jacob Gerrits en
      Ybeltje Karstes; meester timmmerman te Oostermeer bij de Wal; overleden te
      Oostermeer 1787/1788; Huwde 8-5-1763 met Johanna Johannes, zij van Bergum en
      hij van
      Oostermeer; is in 1775 curator over de kinderen van Sytske Sapes en Fokje
      Jans (vevangen 6-2-1788wegens overlijden); 17184 curator diverse kinderen
      van Jelle W. Takema; Pers Cohier: 1774 nieuw, nom ux f 600; 11781 te Bergum,
      1782 weer Oostermeer; 1788 de weduwe; 1790 hier Gerrit Jans te Leeuwarden,
      Gerrit Jacobs te surhuisterveen en Hannes Jans Weduwe.Acten: P14 372; S25
      3188;Kinderen Akke Gedoopt op 9-9-1764 te Oostermeer(ovl\ ) .Heeft bij
      overlijden geen kinderen, erfgenamen zie bij Johanna Johannes.verder nog
      vermeld ( of het dezelfde is weet ik niet?)Ybeltje Carstjens, zie
      kwartierstaat nr 387Nog een broer:Gerrit Jacobs (van der Meer), geb te
      Veenwouden 28-8-1731, zoon van Jacob Gerrits en Ybeltje Karstjens); 1767
      boer (huisman) te Oostermeer; 1774, 1780 Timmerman te Oostermeer; huwde te
      Oostermeer Jeltje Tjeerds; woont 1757 te Wijns, 1759, 1762 te Oostermeer,
      1764 te Oude Leye; 1767 te Oostermeer. idem in 1780.1790 binnenvader in het
      St Anthony
      gasthuis te Leeuwarden; Belijdenis te Oostermeer op 4-2-1774, ook
      gedoopt;Acten: B1 380; S25 283;S30 226 (erfgenaam Rinse Jacobs weduwe,
      verkopen huis Ooostermeer 1796); specicohier 1755 naar Wijns nr 7; 1758 te
      Oostermeert 146;Kinderen (allen gedoopt op 4-2-1774 te Oostermeer)Jacob
      geboren te Wijns 22-1-1757Tjeerd geboren te Oostermeer 14-3-1759Rinse geb te
      Oostermeer 19-12-1761Pieter geb Oude Leye (onder Hallum) 8-3-1764BRF rekest
      (notulen Dep Bestuur 2-12-1802 nr 10) cab Gerryt van der Meer, binnenvader
      van het ST Aanthonius gasthuis, is 1795 aangesteld tot buitenvoogd van het
      Landschaps tucht en werhuis, doorde Representanten; deze bediening is 2 jini
      1796 afgeschaft, dus geen betrekking meer; biedt zich, indien ambt wordt
      hersteld.--- -- Ursprüngliche Mail ----Von: blauwe- parel
      <blauwe_parel@ hotmail.com> An: friesland-genealogy @yahoogroups.
      comGesendet: Samstag, den 14. Juni 2008, 22:25:46 UhrBetreff: RE:
      [Friesland-genealog y]
      Re: Wytske Jacobs uit OostermeerKlaas, Je bent geweldig! Wat goed van je om
      even via familysearch te kijken.Datik er zelf niet op kwam!Jacob Jacobs
      wordt ook nog Cobes Cobes/Copissen/ Jacobusses genoemd vond ik op
      Tresoar.Maar hoe weet ik dat dit de ouders zijn van 'mijn' Wytske Jacobs? Ik
      ben geen kinderen van Wytske tegen gekomen met de naam Susanna... of zelfs
      Paulus.Vriendelijke groet,MargaretTo: Friesland-genealogy @yahoogroups.
      comFrom: pera@hetnet. nlDate: Sat, 14 Jun 2008 19:48:27 +0000Subject:
      [Friesland-genealog y] Re: Wytske Jacobs uit OostermeerMargaret, Nou, een
      herkansing dan maar. Op familysearch en tresoar vond ik devolgende
      vermeldingen: _________ _________ _________ _________ _________ _________
      ____Wijdske <Jacobs> PedigreeFemale ____________ _________ _________
      _________ Event(s): Birth: Christening: 03 FEB 1743 Nederlands Hervormde
      Kerk, Leeuwarden,Frieslan d, NetherlandsDeath: Burial: ____________
      _________ _________ _________
      _Parents: Father: Jacob Jacobs FamilyMother: Susanna Paulus ____________
      _________ _________ _________ ____________ ______ _Leeuwarden, dopen,
      doopjaar 1743Dopeling: WydskeGedoopt op 3 februari 1743 in LeeuwardenDochter
      van Jacob Jacobs en Susanna PaulusGestandaardis eerde namen (voornaam en
      patroniem):Dopeling : WIETSKEVader : JAKOB JAKOBSMoeder : SUSANNA
      PAULUSBron:Collecti e Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)Herv.
      gem. Leeuwarden, doop 1743-1747Inventaris nr. : 942Op microfiche beschikbaar
      op studiezaal TresoarWijzigingsda tum: 17-4-2007___ _________ _________
      _________ _________ _________ _________ _Hartelijke groeten,Klaas Pera ---
      In Friesland-genealogy @yahoogroups. com, blauwe- parel<blauwe_ parel@... >
      wrote:>> > Dag Klaas,> > Bedankt voor de moeite. Echter deze info had ik al
      via Tresoar gevonden.> > Ik zoek de ouders en geb/doopdat. + plaats van
      Wytske Jacobs.> Misschien dat iemand dat via Tresoar kan vinden, want mij
      lukte
      hetniet.> > Nogmaals bedankt.> > Margaret> > Date: Sat, 14 Jun 2008
      12:56:35 +0000Subject: [Friesland-genealog y]Re:Wytske Jacobs uit
      linkhttp://home. unet.nl/nlun4874 /klok.htm# _Hlk38117044 dan vind je
      daarmeer gegevens over deze familie en de ouders vanDirk Willems van
      derSchors. Daar staat onder andere: Dirk Willems (van der
      Schors)(->kwartiers taat)*16- 11-1738 Oostermeer+12- 07-1821Surhuiste
      rveenWonende OostermeerBeroep: "old bijzitter" vanAchtkarspelenBij
      zonderheden: hij werd vermeld inhet register vanaangenomenfamili enamen van
      1811.Vader: Willem Durks(Dirx)Moeder: AntjeNammesNB: Volgens de akte van de
      burgerlijke stand waren zijn oudersWillemJakobs en IJbeltje Nannes.x(2)
      Tjitske Folkertsx(18- 01-1761Oostermee r) Wytske Jacobs(->kwartierst
      aat)*Oostermeer+ ?WonendeOostermeerV ader: onbekendMoeder:
      onbekendBron:http://home. unet.nl/nlun4874 /klok.htm# _Hlk38117044
      Hartelijkegroeten, Klaas Pera --- In Friesland-genealogy @yahoogroups. com,
      blauwe-parel< blauwe_parel@ > wrote:>> > Hallomedespeurders, > > Wie kan
      mijmet het volgende helpen.> > Wytske Jacobs uit Oostermeer > Geb. < ca1743.
      (te Oostermeer ?)> Overleden ws. > 1780 mogelijk inSurhuisterveen. > * Waar
      en wanneer is zij geboren en overleden ? > *Wie weet wie de ouders zijn ?> >
      Huwde 18-01-1761 te Oostermeer >Dirk/Durk/Durck Willems van der Schors uit
      Oostermeer.> Geb.16-11-1738 Oostermeer> Ov. 12-07-1821 Surhuisterveen> > Een
      van hun(6?) kinderen was: > Wytske Dirks van derSchors (alias van der Merk)>
      Geb 08-07-1781 > Ged. 05-08-1781 Surhuisterveen. > > Vriendelijkbedankt, > >
      Margaret > > > > > > > ____________ _________ _________ _________ _________
      _________ _> Express yourself instantly with MSN Messenger! Download today
      it's FREE!> http://messenger. msn.click- url.com/go/ onm00200471ave/
      direct/01/> > [Non-text portions of this message have been
      Yahoo! Mail.Dem pfiffigeren Posteingang. http://de. overview. mail.yahoo.
[...]
      message have been removed][Non- text portions of this message have been
[...]
      com[Non-text portions of this message have been removed]

      http://messenger. msn.click- url.com/go/ onm00200471ave/ direct/01/

      Om uw abonnement te beindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar: