Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

44090Re: Gooitske Jans de Boer

Expand Messages
  • Kees Braaksma
    Jun 16, 2008
    • 0 Attachment
      Beste mede-genealogen,

      Zou iemand voor mij na kunnen gaan of er iets staat over de ouders Jan
      Harmens en Aukjen Lykles in de volgende trouwacte:

      Huwelijksakte Opsterland, 1818
      Man : Harmen Jans Wilpstra, oud 32 jaar, geboren te Siegerswoude
      Ouders: Jan Harmens en Aukjen Lykles
      Vrouw : Grietje Hendriks Tiezema, oud 33 jaar, geboren te Ureterp
      Ouders: Hendrik Tiezes en Asseltje Gaukes
      Datum : 24 december 1818, akte nr. 45

      Ze moeten al voor 1811 overleden zijn, maar ik heb twee mogelijke
      overlijdensdata:

      Opsterland overlijden/begraven 1800
      Overleden: Jan Harmens
      Datum : 3 oktober 1800
      Tekst : "bij het overlijden van Jan Harmens ontvangen bij het laken"
      Ontvangen 0-4-0 wegens huur laken

      Opsterland overlijden/begraven 1802
      Overledene: Jan Harmens
      Datum : 24 juni 1802
      Tekst : "van Jan Harmens bij het laken"
      Ontvangen 0-6-0 wegens huur laken

      Opsterland overlijden/begraven 1787
      Overleden: de vrouw van Jan Harmens
      Datum : 23 maart 1787
      Tekst : "van de begravenis van Jan Harmens vrou"
      Ontvangen 2-3-2 wegens collecte

      Opsterland overlijden/begraven 1802
      Overledene: de vrouw van Jan Harmens
      Datum : 30 mei 1802
      Tekst : "ontfan van de begraffenis van Jan Harmens vrou"
      Ontvangen 0-16-0 wegens collecte

      Alvast bedankt!

      Kees




      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Kees Braaksma"
      <braaksma444@...> wrote:
      >
      > Hallo Wiecher en Irene en Lineke,
      >
      > Hartelijk dank voor jullie reactie.
      >
      > Wel een beetje kort door de bocht ven me, om de Jan Harmens uit
      > Oudega direct te linken aan een Jan Harmens Siegerswoude!! Maar ik
      > ging in de fout, doordat ik als ouders van 'mijn' Jan Harmens had
      > staan dat zijn ouders 'Harmen Jans en Antje Oebeles' heetten; het
      > zijn dus de ouders van de andere Jan Harmens. Deze ouders woonden wel
      > weer in Ureterp/Siegerswoude!
      >
      > Bovendien past de leeftijd van Antje beter bij Jan Harmens Harma,
      > want dan is ze inderdaad 33, terwijl die van mij 37 is in 1811. Ik
      > heb nog wel wat 'Jan Harmens' gevonden in de begraafboeken van
      > Siegerswoude.
      >
      > Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken en speurwerk!!
      >
      > Met vriendelijke groet,
      > Kees
      >
      >
      >
      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "ponne39meppel"
      > wiecherponne@ wrote:
      > >
      > > Kees,
      > >
      > > Er waren in dezelfde periode zeker twee personen met de naam Jan
      > > Harmens, die beiden dochters hadden met de naam Antje en R(e)insk(j)
      > e:
      > >
      > > 1. Jan Harmens Harma (+ Smal. 13-08-1827, 77 jaar, weduwnaar).
      > > Hij (afkomstig van Beetsterzwaag)huwde in 1772 (attestatie naar
      > > Boornbergum 16-02-1772) met Gaaitske Heinses (afk. van Boornbergum).
      > > Zij kregen vier kinderen:
      > > a. Rinske * Boornbergum, 22-11-1772, + Smal. 16-07-1859 (86, gehuwd)
      > > b. Antje * Lippenhuizen, 18-01-1777
      > > c. Antje * Lippenhuizen, 25-2-21778, + Smal. 08-09-1850 (78, gehuwd)
      > > d. Harmen * Lippenhuizen, 28-11-1779
      > >
      > > 2. Jan Harmens (geen familienaam bekend)
      > > Hij (afkomstig van Siegerswoude) huwde op 22-11-1767 met Aukjen
      > > Lykeles (afk. van Ureterp)
      > > Zij kregen zes kinderen:
      > > a. Pietertje * Ureterp, 18-08-1768
      > > b. Japikje * Ureterp, 18-08-1769
      > > c. Reinskjen * Ureterp, 24-02-1772
      > > d. Antje * Ureterp, 14-02-1774
      > > e. Goitscke * Siegerswoude, 17-03-1781
      > > f. Harmen * Siegerswoude, 09-06-1786
      > > Deze zoon Harmen neemt in 1811 de naam Wilpstra aan.
      > > Hij huwt te Opsterland, 24-12-1818 met Grietje Hendriks Tiezema.
      > >
      > > Waarschijnlijk waren deze tweede Jan Harmens en zijn vrouw Aukjen
      > > Lykeles al voor 1811 overleden, waarom ze ook niet in de lijsten
      > van
      > > naamsaanneming voorkomen. En dan heeft Gooitske bij haar huwelijk
      > in
      > > 1811 met Atze Jelles (van der Gaast) de waarheid gesproken toen ze
      > > verklaarde dat haar ouders reeds waren overleden.
      > >
      > > Wiecher Ponne
      > >
      > >
      > >
      > >
      > > In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "keesbraaksma" <kbr@>
      > > wrote:
      > > >
      > > > Beste mede-genealogen,
      > > >
      > > > Al lang was ik op zoek naar de overlijdensdatum van Gooitske Jans
      > > de
      > > > Boer. Zij was getrouwd op 17-4-1811 met Atze Jelkes van de Gaast,
      > > die
      > > > daarna de Boer werd genoemd. Atze sterft in Murmerwoude op 5
      > > januari
      > > > 1835. Maar de overlijdensdatum van Gooitske was niet te vinden.
      > > >
      > > > Nu vond ik onderstaande op tresoar.nl. Haar naam gespeld met een
      > o.
      > > > Wie kan voor mij in de acte nagaan of ze de Gooitske is die ik
      > zoek.
      > > > (Ik vermoed van wel, want haar leeftijd klopt.)
      > > >
      > > > Overlijdensakte Kollumerland, 1871
      > > > Aangiftedatum 11 april 1871, akte nr. 45
      > > > Goitske de Boer, overleden 9 april 1871, oud 89 jaar, weduwe
      > > >
      > > > Zij werd geboren op 17 maart 1781 te Garijpsijgerwoude als
      > dochter
      > > > van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles:
      > > >
      > > > Alvast bedankt.
      > > >
      > > > Met vriendelijke groeten,
      > > >
      > > > Kees Braaksma
      > > >
      > >
      >




      [Non-text portions of this message have been removed]
    • Show all 16 messages in this topic