      From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] On Behalf Of Kees Braaksma
      Sent: Saturday, 14 June, 2008 8:47
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Subject: [Friesland-genealogy] Gooitske Jans de Boer

      Hallo groepsgenoten,

      In mijn kwartierstaat komt een Gooitske Jans de Boer voor, waarvan ik
      de volgende gegevens heb:

      Huwelijksakte Smallingerland, 1811
      Man : Atze Jelkes, oud 32 jaar, geboren te Oudega
      Ouders: Jelke Gosses en Janke Atzes
      Vrouw : Gooitske Jans, oud 30 jaar, geboren te
      Siegerswoude, gemeente Opsterland
      Datum : 17 april 1811, akte nr. 1
      Opm. : Bruid is weduwe van Tjeerd Oebeles; haar ouders
      zijn al overleden, namen niet vermeld in de akte

      Drachten, deel 1 folio 68 verso
      Boer, Tjeerd Oebeles de, weduwe Goitske Jans, Zuiderdrachten
      Kinderen: Sjoukjen 7, Oeble 4 Vgl. Jelkes A.

      Ze was toen al hertrouwd met Atze Jelkes, daarom: Vergelijk Jelkes A!!

      Drachten, deel 1 folio 62 verso
      Gaast, Atze Jelkes van der, Zuiderdrachten 227
      Kinderen: Janke 3 maanden
      NB Vader Jelke Gosses nog in leven te Boornbergum, en nam aan van der
      Gaast vgl. de Boer Tj.O.

      Tot zover ok, dacht ik, totdat ik gisteravond de overlijdensdatum van
      haar vader Jan Harmens (Harma) vond:

      Overlijdensakte Smallingerland, 1827
      Aangiftedatum 15 augustus 1827, blad nr. 21
      Jan Harmens Harma, overleden 13 augustus 1827
      Zoon van Harmen Jans en Antje Oebeles
      Oud 77 jaar, weduwnaar

      En de naamsaanneming:
      Oudega, deel 1 folio 64
      Harma, Jan Harmens, Opeinde 38
      Kinderen: Rinske 39, Beetsterzwaag, Antje 33

      Maar van deze Jan Harmens heb ik zes kinderen, waaronder Gooitske:

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1768, doopjaar 1768
      Dopeling: Pietertje
      Geboren op 18 augustus 1768 in Ureterp
      Gedoopt in september 1768 in Ureterp en Siegerswoude
      Dochter van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1769, doopjaar 1770
      Dopeling: Japikje
      Geboren op 18 augustus 1769 in Ureterp
      Gedoopt op 18 februari 1770 in Ureterp en Siegerswoude
      Dochter van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
      Dopeling: Reinskjen
      Geboren op 24 februari 1772 in Ureterp
      Gedoopt op 29 maart 1772 in Ureterp en Siegerswoude
      Dochter van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1774
      Dopeling: Antje
      Geboren op 14 februari 1774 in Ureterp
      Gedoopt op 3 april 1774 in Ureterp en Siegerswoude
      Kind van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1781, doopjaar 1781
      Dopeling: Goijtscke
      Geboren op 17 maart 1781 in Siegerswoude
      Gedoopt op 6 mei 1781 in Ureterp en Siegerswoude
      Kind van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles

      Opsterland, dopen, geboortejaar 1786, doopjaar 1786
      Dopeling: Harmen
      Geboren op 9 juni 1786 in Siegerswoude
      Gedoopt op 9 juli 1786 in Ureterp en Siegerswoude
      Kind van Jan Harmens en Aukjen Lijkeles

      Jan Harmens is dus vader van 6 kinderen, maar bij naamsaanname noemt
      hij alleen 2 dochters, de andere 4 zijn blijkbaar (jong) overleden.
      Maar in huwelijksacte van Gooitske Jans staat dat haar ouders
      overleden zijn.

      Nu is mijn vraag: hoort deze Jan Harmens niet bij Gooitske Jan of
      heeft ze ruzie gekregen met haar ouders en zou daarom bij de
      naamsaanname van haar vader zij niet vermeld staan en bij haar
      huwelijksacte dat haar ouders niet meer leven, maar ook geen namen
      vermeld!

      Mvg,
      Kees
      Dus: Gooitske en Harmen zijn geen kinderen??</pre>