43591Re: Ter Veen van Odorp (?) in Friesland

  • klaaspera
    Apr 16, 2008
      Hallo Luut en anderen,

      Het grote probleem met dit gehucht is, dat het aan de rand van een
      gemeente (Grootegast) en op de grens van twee provincies ligt. Opdorp
      (Dorp) kan onder Doezum vallen (zie de uitleg van het aardrijkskundig
      woordenboek), Lutjegast, Stroobos of Grootegast. In de kerkboeken van
      Doezum, Grootegast en Lutjegast (website Menne Glas) heb ik de naam
      Jan Cornelis ter Veen overigens niet aangetroffen.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Luut Vlastra"
      <huiswerk@...> wrote:

      > Beste Jan,
      >
      > Lukas Cazemier schreef het al en het staat ook zo in vd Aa,
      aardrijkskundig woordenboek:

      > DORP (het-), gehucht in het Westerkwartier, prov Groningen, arr. en
      4 1/2 u W ten N. van Groningen, kant. en 2 1/2 u. W. van Zuidhorn,
      gem. en 1 u. N.W. van Grootegast, en 1 u. N ten W van Doezum, waartoe
      het behoort.
      > Het ligt aan de Eestweg en de Doezummertogt, en bestaat uit eenige
      kleine boerderijen op een kleine hoogte; 5 min. noordelijker ligt de
      Dorpstertil. zie dat woord.

      > DORPSTER-TIL, brug in het Westerkwartier der prov. Groningen, over
      het trekdiep van Stroobos op Groningen. 1/2 u. O van eerstgemelde
      plaats, 5 min. van het geh. Dorp, gem. Grootegast, waarvan zij haren
      naam ontleent.

      > Ik heb nog gezocht op Opdorp, maar dat komt ook niet voor in het
      woordenboek, wel Oudorp, maar dat ligt bij Alkmaar

      http://www.spamfighter.com/lnl